Donald Trump definitivně potvrdil uvalení cel na dovoz aut i součástek pro jejich výrobu do USA. Evropská unie na cla samozřejmě reaguje. Pojďme se podívat, kde se vyrábí každý automobil prodávaný ve Spojených státech, abychom demonstrovali dalekosáhlý dopad nového 25procentního cla na dovážené automobily.
Bílý dům oznámil, že všechna vozidla a automobilové díly dovážené do Spojených států budou podléhat novému 25procentnímu clu. Přestože administrativa tvrdí, že toto opatření zvýší domácí produkci automobilů, realita je taková, že nové továrny vyžadují roky plánování, stavby a miliardy dolarů kapitálu.
President Trump announces 25% tariffs on all cars not made in the United States.
— Yahoo Finance (@YahooFinance) March 27, 2025
Here's what to know: pic.twitter.com/LHUu4bhGeQ
Abychom ukázali, jak rozsáhlé budou důsledky těchto cel, podíváme se na seznam sestavený redakcí Car and Driver. Vybrali jsme zároveň značky, které jsou zajímavé a důležité pro Evropu.
Audi
Celá modelová řada Audi bude podléhat novým 25% clům. Modely A3, A4, A5, A6, A7 a A8 jsou vyráběny v Německu, stejně jako jejich sportovní varianty. Model Q3 pochází z Maďarska, Q5 z Mexika a Q7 a Q8 ze Slovenska. Modely Q8 e-tron a SQ8 e-tron se montují v Belgii. Po ulicích New Yorku budou tedy jezdit výrazně dražší modely.
Aston Martin
Aston Martin vyrábí všechna svá vozidla ve Velké Británii, což znamená, že bude ovlivněna novými cly. Samotná značka patří mezi luxusní artikly. Domníváme se tedy, že kdo se rozhodně pro Aston Martin, nebude navýšení ceny úplně řešit.
BMW
Modely 2-series coupe, M2 a 3-series sedan se vyrábějí v Mexiku. Společnost BMW oznámila, že do 1. května absorbuje zvýšené náklady na cla u těchto modelů. Modely 2-series Gran Coupe, 4-series, i4, 5-series, i5, 7-series, i7, 8-series, iX, M3, M4, M5 a M8 jsou vyráběny v Německu. Z4 se montuje v Rakousku. Většina SUV BMW se vyrábí v USA. Jejich ceny ale pravděpodobně vzrostou kvůli dovozním dílům.
Volkswagen
Volkswagen vyrábí modely Atlas, Atlas Cross Sport a ID.4 ve Spojených státech, což znamená, že se na ně clo nevztahuje. Modely Jetta, Taos a Tiguan jsou vyráběny v Mexiku, takže budou podléhat clu. Golf a ID.Buzz jsou vyráběny v Německu, což znamená, že i na ně se bude vztahovat 25procentní clo, což pravděpodobně zvýší jejich ceny pro americké zákazníky. Jak jsme si ale řekli u BMW, například Atlas se zdraží kvůli nákladným, dovezeným dílům.
Verdikt
Tato nová 25procentní cla budou mít široký dopad na ceny automobilů na americkém trhu, což ovlivní jak spotřebitele, tak i výrobce, kteří budou nuceni upravit své dodavatelské řetězce a cenové strategie. Uvidíme, jak drahotu americká veřejnost přijme.