Klimatičtí aktivisté v Rakousku zaútočili na obraz Gustava Klimta. Jeden z nich na něj vylil černou olejovitou tekutinu a druhý se přilepil na sklo, které obraz zakrývá. Informuje o tom The Guardian, CNN a další servery.
Členové skupiny Letzte Generation Österreich (Poslední generace Rakouska) na Twitteru uvedli, že se zaměřili na obraz Smrt a život z roku 1915 v Leopoldově muzeu ve Vídni. Protestovali tak proti využívání fosilních paliv jejich vládou.
Climate activists pour oil on Klimt painting
— Energy Live News (@EnergyLiveNews) November 15, 2022
The museum hit by Austrian climate activists, confirmed the safety framing of the painting has been damagedhttps://t.co/smtkykwbnN
Poté, co na umělecké dílo, které nebylo poškozeno, vylili tekutinu, byl jeden z aktivistů odstrčen hlídačem muzea. Druhý si mezitím přilepil ruku na sklo nad obrazem.
Skupina uvedla, že protestuje proti „těžbě ropy a plynu“, kterou označila za „rozsudek smrti pro společnost“.
Na videu z incidentu, které skupina zveřejnila na internetu, je slyšet, jak jeden z aktivistů křičí: „O problému víme už 50 let. Musíme konečně jednat, jinak se planeta zničí!“
Podle CNN pak v následném tweetu uvedli: „Snížení rychlosti na 100 km/h na dálnicích nestojí nic. Jen v Rakousku ušetří 460 milionů tun CO2 ročně. Povede ke snížení hluku, zlepšení kvality ovzduší a zvýšení bezpečnosti na silnicích. Na co ještě čekáme?“
Po útoku přijela do muzea policie a černou tekutinu, kterou si aktivisté přinesli v termosce pod oblečením, z ochranného skla očistila, píše The Guardian.
Postoj chápou, formu kritizují
Restaurátorský tým muzea později uvedl, že samotný obraz aktivisté nepoškodili. Poškození skla a bezpečnostního rámu, stejně jako stěny a podlahy, je však „zjevné a značné“.
Hans-Peter Wipplinger, ředitel muzea, řekl tiskové agentuře, že obavy klimatických aktivistů jsou oprávněné. „Útok na umělecká díla je ale rozhodně špatný způsob, jak zabránit předpovídanému klimatickému kolapsu,“ řekl. Apeloval na skupinu, aby našla jiné způsoby, jak dát najevo své obavy.
Rakouská ministryně kultury rovněž vyjádřila pochopení pro „obavy a zoufalství“ aktivistů, ale kritizovala formu protestu.
„Nemyslím si, že podobné akce jsou efektivní. Nabízí se otázka, zda nevedou spíše k většímu nepochopení než k většímu uvědomění si klimatické katastrofy,“ uvedla Andrea Mayer. „Z mého pohledu je přijetí rizika nevratného poškození uměleckých děl špatnou cestou. Umění a kultura jsou v boji proti klimatické katastrofě spojenci, nikoli protivníci,“ dodala.
Klimtovo dílo je olejomalba na plátně v secesním stylu. Na levé straně zobrazuje smrt a na pravé skupinku částečně nahých objímajících se lidí. Je to jedno z posledních uměleckých děl, která se v posledních měsících stala terčem útoků klimatických aktivistů.
V Německu například potřísnili obraz Clauda Moneta bramborovou kaší. V Británii zase britská skupina Just Stop Oil minulý měsíc polila obraz Vincenta van Gogha Slunečnice v londýnské Národní galerii rajčatovou polévkou.
Aktivisté se také přilepili na obraz Johna Constabla Vláčení sena v Národní galerii a na rám rané kopie obrazu Leonarda da Vinciho Poslední večeře v londýnské Královské akademii umění.