Cestující odlétají z Číny v nižších počtech, než se po opětovném otevření hranic očekávalo. Důvodem jsou nízké kapacity aerolinek, drahé lety i nové požadavky na testování na koronavirus před odletem. Odchozí lety se proto týden po uvolnění restrikcí vyšplhaly pouze na 15 procent před-pandemické obsazenosti letů. Informoval o tom server Al Jazeera a Financial Post.
Po otevření hranic Číny očekávala média i analytici boom v odchozích letech. Ten ovšem nejspíše dorazí až o něco později v letošním roce. A to navzdory tomu, že oproti stejnému období loňského roku počet letů a jejich zaplněnost vzrostla o 192 procent. Podle serveru Al Jazeera o tom informovala datová firma ForwardKeys. V současnosti totiž musí cestující čelit několika překážkám. Patří mezi ně například nízká kapacita letů, drahé letenky a různá opatření vyžadovaná cílovými destinacemi.
Ostatní státy se totiž obávají přenosu nákazy koronaviru nebo jeho mutací z Číny. Tamní vláda totiž přestala vydávat oficiální čísla úmrtí a zůstává proto nejasné, jak špatná situace v druhé největší ekonomice světa ve skutečnosti je. Cestující tak musí postupovat testy na koronavirus před nebo po odletu. Výzvou jsou pro ně ale také žádosti o víza nebo pomalé vyřizování pasů. Týden po uvolnění restrikcí se proto počet obsazenosti letů dostal na 15 procent jejich před-pandemické úrovně.
China’s flight bookings way down despite reopening, data shows | Economy https://t.co/Z1ygDAU9Os
— A-NEWS (@ABZ55290833) January 12, 2023
„I když s čínským novým rokem můžeme nejspíše poprvé po třech letech očekávat nárůst mezinárodního cestování, budeme muset počkat ještě o něco déle, abychom spatřili také obnovení cest čínských turistů,“ okomentoval pak zveřejněná data podle serveru Financial Post viceprezident firmy ForwardKeys Olivier Ponti. V současnosti totiž aerolinky létají z a do Číny na pouze 11 procent před-pandemické úrovně. Ceny letů z Číny jsou také o 160 procent vyšší než v prosinci roku 2019.
Cestující z Číny mění plány. Kvůli přísným podmínkám vstupu nechtějí do Jižní Koreje a Japonska
Analytici ale očekávají, že by se měl počet odletů z Číny zvednout především v druhém čtvrtletí letošního roku. Nejčastěji přitom cestující odlétají do Macao, Hong Kongu, Tokya, Soulu, Tchaj-pej, Singapuru, Bangkoku, Dubaje, Abú Dhabí nebo Frankfurtu. Někteří přitom museli změnit původní plány. Důvodem jsou především opatření ostatních států zahrnujících povinné testování na koronavirus. Například Evropská unie všem členským státům doporučila, aby testy začaly vyžadovat.
Některým čínským cestujícím se ovšem podle serveru CNBC nelíbí, že taková pravidla platí pouze pro ně. Nevztahují se tedy na jakékoli cestující přilétající z Číny. „Samozřejmě, že si myslím, že to není férové. Zároveň ale rozumím tomu, co se děje,“ vyjádřil se podle novinářů k situaci jeden cestující. Kvůli přísným podmínkám vstupu do země se proto někteří z nich rozhodli neodletět do Japonska nebo Jižní Koreje. Místo toho zvolili destinace jako Thajsko a Singapur. „Obě země nás totiž vítají,“ vysvětlili.