Evropské lety překračují desítky hranic na obloze. Aerolinky nyní chtějí cestování zjednodušit. „Jednotné evropské nebe“ by mohlo snížit emise i zpoždění, tvrdí zástupci leteckého průmyslu. Informoval o tom server Euronews.
Na summitu Airlines for Europe společnosti Ryanair, Easyjet, Lufthansa a vlastník British Airways IAG vyzvaly EU, aby provedla reformu vzdušného prostoru. Legislativa jednotného evropského nebe (SES) by zefektivnila fragmentovaný vzdušný prostor kontinentu do malého počtu bloků.
Airlines want to erase borders in the sky to make flights quicker https://t.co/uC4GlY2Weq
— Euronews Travel (@euronewstravel) March 30, 2023
Po zmírnění omezení z éry pandemie se cestování po celém kontinentu znovu rozrostlo, takže tento problém je „naléhavější než kdy jindy“, uvedly aerolinky ve společném prohlášení.
Jak by to fungovalo
Co je iniciativa jednotného evropského nebe? S přibližně 30 000 lety denně je evropský vzdušný prostor jedním z nejrušnějších na světě. Zajištění bezpečnosti cestujících vyžaduje tisíce řídících letového provozu, kteří sledují lety, aby zabránili přetížení.
Současný systém však není tak účinný, jak by mohl být, informuje server Euronews. Na obloze platí státní hranice, což znamená, že letadla procházejí mozaikou 27 různých jurisdikcí řízení letového provozu. Fragmentovaný vzdušný prostor znamená, že letadla nelétají vždy těmi nejefektivnějšími trasami. V průměru letadla létají o 49 kilometrů dále, než je nezbytně nutné, odhaduje EK.
Velké oblasti vzdušného prostoru jsou vyhrazeny pro národní vojenské použití – ale často jsou prázdné. SES by restrukturalizoval vzdušný prostor do devíti ‚funkčních bloků.‘ Eurocontrol – orgán řízení letového provozu koordinující evropské lety – to nazývá „bezproblémový, celoevropský systém řízení letového provozu“.
Mohla by iniciativa jednotné evropské nebe snížit zpoždění?
Díky tomu by mohlo dojít ke snížení zpoždění cestujících minimalizací komunikačních potíží mezi řídícími letového provozu. Znamenalo by to také menší ohrožení stávkami – například v případě loňské italské stávky řízení letového provozu – potenciálně by způsobily menší narušení, protože by mohli zasáhnout dispečeři letového provozu z celého bloku.
Prospěla by iniciativa jednotné evropské nebe planetě?
Podle Evropské komise a samotného leteckého průmyslu by SES mohl snížit emise CO2 v letectví až o 10 procent, tedy o 50 milionů tun. Realizace by totiž omezila přebytečné létání. Dopad by však nebyl přímočarý. Letecké společnosti chtějí zefektivnit evropský vzdušný prostor jako prostředek „posílení růstu“.
Ve svém prohlášení vyzývajícím k implementaci SES skupina leteckých společností také vyzvala k větším investicím do udržitelných leteckých paliv (SAF). Emise se v průběhu „životního cyklu paliva“ omezí zhruba o 80 procent, protože jsou vyrobeny z odpadních produktů, kde již byl uhlík vypuštěn, nebo z rostlin, které během svého růstu absorbují oxid uhličitý.
Jak špatné je létání pro planetu?
Zpáteční let v ekonomické třídě z Londýna do New Yorku vyprodukuje kolem 1,48 tuny CO2 na cestujícího, podle uhlíkové kalkulačky Flight Emission Map. To je více než dvojnásobek průměrného množství vyprodukovaného člověkem v Ghaně za celý rok.
Vyhýbání se letecké dopravě je tou největší akcí, kterou může jednotlivec podniknout, aby snížil svou uhlíkovou stopu.