Vaše první hodina jógy v roli učitele vás může děsit. Máte za sebou lektorský kurz a pravděpodobně jste už párkrát učili. Ale vaši studenti byli kolegové z kurzu, také budoucí učitelé. Přestože jste jistě byli nervózní, věděli jste, že oni jsou na tom stejně. Proto vám odpustí nějaké chybičky a budou k vám laskaví.
Teď ale máte před sebou první opravdovou hodinu s reálnými studenty. Ti mají určitě velká očekávání a vy je nechcete zklamat. Zde je pár tipů, jak správně začít:
1. Plánujte, připravujte se a procvičujte
Jednoho dne budete čerpat z velké knihovny ásan ve vaší hlavě a budete schopni je skládat pro studenty do sekvencí i bez přípravy. Na začátku se ovšem bez plánování neobejdete. Sestavte si doma podrobně všechny sekvence, připravte si hudbu (pokud ji používáte) a načasujte si ji na délku hodiny. Dokonce i učitelé s dlouholetými zkušenostmi plánují své lekce podrobně předem. Sepište si to a vezměte s sebou. Nemusíte neustále koukat do papíru, ale budete klidnější, když ho budete mít. A pokud byste se ztratili, nakoukněte v okamžiku, kdy mají studenti zavřené oči.
Zkuste si zacvičit sami doma před zrcadlem. Dá vám to představu o tom, jak vás vidí studenti.
2. Držte se jednoduchosti
Nesnažte se předvést všechny své právě nabyté dovednosti z kurzu najednou. Ásany v sekvencích by měli být jednoduché i proto, že netušíte, na jaké úrovni jsou vaši studenti. Pro pokročilé studenty jsou přínosem i jednoduché ásany, naopak začátečníci by si obtížnou hodinu moc neužili. Na začátku můžete žákům říct, že pokud by chtěli zařadit své oblíbené složitější pozice, je to jen na nich. Vy se držte ásan, které ovládáte nejlépe.
3. Pozvěte pár přátel
Je-li to možné, požádejte pár přátel, aby vás na první lekci přišli morálně podpořit. Pokud znají sekvenci, kterou učíte, tím lépe. Mohou fungovat jako demonstranti a vy nebudete muset být na více místech najednou. Pomůže vám to uvolnit se a být sami sebou.
4. Připravte se na to, že uděláte chybu
To se stává i učitelům s dlouholetou praxí. Věřte tomu, že když učitel situaci zvládne, studenti většinou reagují dobře. Všichni jsme lidé a děláme chyby. Pokud se tomu lektor sám zasměje a chybu napraví, setká se s pochopením a schovívavostí. Navíc to pomůže snížit nervozitu studentů, kteří se sami bojí, že mohou chybovat. Společný smích spojuje, to platí vždy a všude. Může se i stát, že si chyby nikdo nevšimne… prostě se zhluboka nadechněte a pokračujte dál.
5. Nespěchejte a dýchejte
Pamatujte si, že učíte jógu, nepřipravujete sportovce na závody ve sprintu. Vaším cílem by mělo být přimět studenty, aby zpomalili svou mysl. Na kurzu jste pracovali se zkušenějšími jogíny, než bývá obecně veřejnost. Proto jste začínali rovnou rychlejšími a složitějšími sekvencemi. Pamatujte, že vaši studenti jsou pravděpodobně méně zkušení než vy, proto zpomalte, ať mají mezi pózami čas dýchat. Je v pořádku umožnit studentům i pět dechů dlouhou pauzu, vy zas budete mít čas uvědomit si, co má následovat. Nevyplňujte ticho slovy, nechte studenty poslouchat jejich vlastní dech.
6. Úsměv
Radost je naše přirozenost a cílem jógy je objevit tuto vnitřní pravdu v sobě. Je prokázáno, že úsměv spojuje lidi s jejich vnitřní radostí. A to i v okamžiku, kdy se právě radostně necítí. Jako příklad lze uvést rčení „předstírej to, dokud to nebude pravda“. Tím, že se před hodinou, během ní i po ní usmíváte, budete mít z výuky jógy větší radost. A zároveň tím pomáháte vašim studentům propojit se s jejich vnitřní radostí.
Učíte jógu? Učte dál i během pandemie covid-19.