Tesco snižuje ceny stovek svých produktů a bude v tom nadále pokračovat. Inflace sice klesá, zákazníci však stále pociťují tlak na peněženky. Ceny potravin se na úroveň před válkou na Ukrajině a pandemií nevrátí. Inflaci totiž zvyšují ceny ropy a tlak na vyšší mzdy, řekl šéf britské sítě supermarketů. Informují o tom The Guardian a BBC.
Inflace potravin klesá a Tesco snížilo ceny 2 500 svých produktů včetně chleba, brokolice, těstovin, olejů a mléčných výrobků, jako je sýr, mléko či jogurty. Jiné potraviny, jako je maso a brambory, ale stále zdražují.
Generální ředitel Tesca Kem Murphy uvedl, že inflace potravin skutečně klesá a v nadcházejících měsících se tento trend nezastaví. Stále však podle něj dopadá na zákazníky krize životních nákladů.
Tesco says food inflation falling as it cuts price on 2,500 items https://t.co/n6RRqsrSnA
— Guardian news (@guardiannews) October 4, 2023
Murphy si přesto myslí, že lidé už začínají pociťovat úlevu. „Jsem si jistý, že pro řadu rodin to bude stále náročné. Celkově se ale domníváme, že zákazníci budou na letošní Vánoce v dobré kondici,“ cituje Murphyho list The Guardian.
„Za posledních šest měsíců jsme byli svědky progresivního poklesu inflace, což nám dává jasný signál, že naši dodavatelé s námi úzce spolupracují ve snaze snížit náklady,“ upozornil Murphy s tím, že tam, kde náklady rostly, se nyní snižují.
Potraviny už zůstanou dražší
Zpomalující inflace potravin probouzí naděje, že její růst už dosáhl vrcholu. Podle analytiků tomu dopomohly cenové války supermarketů. Stále jsou však ceny potravinových produktů ve Spojeném království o 9,9 procenta vyšší než před rokem.
Murphy vysvětlil, že zde nějaké inflační tlaky, jako jsou rostoucí ceny ropy a tlak na vyšší mzdy, zůstanou a potraviny už budou dražší. „Některé inflační tlaky jsou spíše strukturální než dočasné,“ řekl Murphy.
Veřejnost by rozhodně neměla podle Murphyho očekávat deflaci způsobenou globalizací jako v minulosti. Optimismus zákazníků však potvrzuje skokový nárůst tržeb Tesca v prvním letošním pololetí, upozornila televize BBC.
Tescu vzrostly tržby o 8,4 procenta v porovnání se stejným obdobím v loňském roce. Maloobchodní zisky společnosti vzrostly o 13,5 procenta na 1,4 miliardy liber. Vzrostla i poptávka po výhodných vlastních produktech Tesca.