České nebe bude v následujících dekádách s největší pravděpodobností střežit americký letoun F-35 Lightning II. Ať už vládní snaha o jeho pořízení dopadne jakkoli, zásadní otázkou bude jeho výzbroj. Není tak vůbec vyloučeno, že se i v Čechách dočkáme přelomové superrakety Meteor.
Vojenské letectvo dnes provozuje švédský letoun Saab JAS 39 Gripen, pronajatý od roku 2004 od švédské vlády. Nájemní smlouva na 14 kusů těchto strojů končí v roce 2027 a její součástí je i dvouletá oboustranná opce. V roce 2020 vytvořilo ministerstvo obrany komisi, která měla posoudit současný stav našeho letectva a navrhnout další postup. Komise nakonec dala na doporučení z NATO a vyzvala vládu k jednání se Spojenými státy o nákupu amerických „stealth“ stíhacích bombardérů F-35 Lightning II.
Neméně důležitou otázkou, kterou měli politici dle původních strategických dokumentů vyřešit v letech 2023 a 2024, je také výzbroj, kterou budou nést ať už současné, tak chystané páteřní letouny našeho letectva. Primárně jde o protiletadlové řízené střely. Ty české letectvo až doposud používá ve spíše provizorním módu. Část raket je totiž staršího data a zbytek darovaných.
Výzbroj pro české letouny
Vzhledem k tomu, jakou výzbroj naše armáda za poslední roky nakoupila, se dalo očekávat, že se o české nebe strhne souboj mezi několika tradičními výrobci. Protiletadlové řízené střely se v základu dělí na dvě kategorie, na střely středního až dalekého dosahu, které se používají primárně pro boj mimo vizuální dohled. Takové rakety mají dolet mnoho desítek kilometrů a nejlepší z nich výrazně přesahují stokilometrový dostřel. Druhým typem střel, které se naopak používají v boji na blízko, jsou menší, ale velmi manévrovatelné rakety pro boj typu WVR („Within Visual Range“), tedy zejména pro boj, při kterém se protivníci vidí a často se i zaklesnou do manévrového střetu.
Kvarteto našich #gripen si v mrazivých podmínkách 🇸🇪 nacvičilo přesnou střelbu raketami AIM-9 Sidewinder. Tepelně naváděné střely odpalovali naši piloti už z 30 metrů nad zemí. Přečtěte si, jak náročné to bylo 👉 https://t.co/Yx26p7amEy pic.twitter.com/MqhuFxRs2z
— Armáda ČR (@ArmadaCR) March 1, 2023
Protože v základu existují rakety těchto dvou druhů, výrobci je často nabízejí obě najednou v balíčku. V Čechách se bezesporu nebude ani nyní, ani do budoucna jednat o ruské nebo čínské typy. Ze západních zmiňme v první řadě americkou dvojici AIM-120 AMRAAM a AIM-9 Sidewinder. Dále izraelské rakety Derby a Python. První jmenovanou budou v mírně upravené verzi používat jednotky PVO v systémech SPYDER. Třetí silnou dvojicí na světovém trhu je evropský tandem raket METEOR a IRIS-T. Právě Meteor v posledních letech odborníci zmiňují jako největšího favorita českého výběru.
Vývoj rakety Meteor vedla ambice zkonstruovat střelu schopnou zasáhnout cíle i na značné vzdálenosti. Tento ambiciózní cíl byl reakcí na pokrok v rychlosti a manévrovatelnosti letadel, která si vyžádala nový druh rakety, jež si udrží převahu ve vzdušných soubojích.
Meteor na českém nebi?
Po letech vývoje a náročných testů byla střela Meteor v roce 2016 integrována do letounů Saab JAS 39 Gripen švédského letectva. Díky tomu ji může Česká republika nakoupit už nyní a provozovat ji pro švédské stroje. A až je vymění za F-35, bude je moci používat i nadále. Protože zatímco britská RAF přijala Meteor pro své stíhačky Eurofighter Typhoon a francouzské letectvo pro letoun Dassault Rafale, v současné době se pracuje na její integraci do amerického bojového letounu F-35.
Společnost Saab původně neuvažovala o tom, že by ve Švédsku modernizovala verzi C po zavedení Gripenu E. To však změnila válka na Ukrajině a zájem domácího letectva. Proto Saab později navrhl podstatnou část technologií z nového letounu zakomponovat ve dvou etapách také do letounů starších. V první etapě by mělo jít zejména o rozšíření typů nesené výzbroje. Dále integraci moderních přilbových zaměřovačů a pokročilých kontejnerů včetně výkonného typu Arexis pro vedení elektronického boje.
Výrobce zároveň Gripenům modernizuje radar PS-05/A pro výrazně lepší detekci cílů s menší odrazovou plochou a vyšší dosah. Letoun tak lépe využije právě potenciálu evropské superrakety. Dále Saab navrhuje, že by Gripen C po roce 2025 osadil radiolokátorem s aktivní elektronicky fázovanou anténou PS-05/A Mk. 5 a zároveň novým typem odpalovacích zařízení v křídelních pylonech, které umožní výrazně zvýšit počet nesených protiletadlových raket středního dosahu. Napevno by také do starších letounů zabudoval čidlo pro vyhledávání a sledování cílů v infračerveném spektru.
Superraketa pro 21. století
Nejdůležitějším prvkem modernizace letounů Gripen, které slouží v českém letectvu, bude nová výzbroj, zejména přelomová protiletadlová střela dalekého dosahu Meteor. Tato evropská raketa je od začátku roku 2016 na Gripenech používána jako na první platformě. Poskytuje tak letectvům s těmito stroji schopnosti zcela nové úrovně.
Díky své konstrukci s náporovým motorem poskytuje Meteor bezkonkurenční kinetický výkon s mnohem vyšší úrovní smrtící účinnosti. Ta umožňuje pilotovi provádět odpaly z mnohem větší vzdálenosti než u jakéhokoli jiného konkurenta na současném trhu. Neoficiální dosah raket Meteor se odhaduje na 200 kilometrů.
Největší výhodou systému Meteor je však jeho schopnost udržovat, a dokonce zvyšovat rychlost po celou dobu letu. To znamená, že rychlost v terminální fázi může být mnohem vyšší, což vede k trojnásobně velké bezúnikové zóně. „Pro bojovníka v kokpitu to znamená, že vaše efektivní zóna odpalu bude mnohem větší než dříve. Jedinečná kinematika střely Meteor umožní stíhacímu pilotovi vypustit střelu s mnohem vyšší pravděpodobností zásahu proti jakémukoli druhu vzdušného cíle,“ říká Jussi Halmetoja, jeden z nejznámějších pilotů Gripenu.
„Jedinečná síťová konstrukce využívající duplexní datové spojení umožňuje efektivní a flexibilní zaměřování a podporu zbraní, stejně jako cenné bojové povědomí. Prostřednictvím zpětného spojení se pilotům zobrazí zásadní informace o stavu střely a konkrétních událostech během letu. To jim umožní podle potřeby provést konkrétní opatření, nebo dokonce změnit cíl po odpálení střely,“ říká Halmetoja.
Česká cesta
Česko doposud jedná o nákupu nových letadel výhradně s americkou stranou. Je tak pravděpodobné, že letouny Gripen u nás budou létat ještě dobrých deset dvanáct let. Nákup raket Meteor tak našim pilotům dá šanci opět zvýšit svoje již tak vysoké renomé mezi aliančními kolegy. A to vidinou toho, že budou plně schopni v případě potřeby na nasazení do plnohodnotných bojových misí. Meta, o kterou velení letectva usiluje už několik desetiletí.
Pokud tedy má být AČR novými letouny vybavena až po roce 2030, stojí za to provést modernizaci. Minimálně alespoň dozbrojení stávajících letounů JAS-39 C/D účinnějšími typy výzbroje, kterou piloti následně využijí i na F-35.
Superrakety mohou na českém nebi zazářit jako meteor.