Mohly by bývalé letouny F-16AM/BM nizozemského královského letectva poskytnout Bulharsku dočasné řešení ochrany vzdušného prostoru a znamenat více strojů MiG-29 pro Ukrajinu? Tyto otázky si kladou odborníci poté, co se mezi Bulharskem a Nizozemskem začalo horečně jednat o převzetí starších amerických stíhaček.
Ukrajinské letectvo dnes disponuje flotilou zhruba 25 až 30 provozuschopných letounů MiG-29. Nejméně deset dalších jich opravují v některé sousední zemi, patrně v Polsku. Ve snaze získat náhradní díly pro udržení svých frontových stíhaček v boji a doplnit tyto počty již Ukrajinci obdrželi 11 letounů MiG-29AS/UB ze Slovenska. Nyní mají zálusk na kombinovanou flotilu bulharského letectva čítající 18 letounů MiG-29A a UB. Šest z nich je stále v provozu na základně v Plovdivu.
Potřeby Ukrajiny jsou zřejmé. Tento krok by ovšem zanechal vzdušný prostor Bulharska nechráněný před příletem prvních F-16V Viper do země v roce 2027. Bulharské ministerstvo obrany ve snaze vyhnout se tak dlouhému výpadku zjišťovalo možnost získání použitých letounů F-16AM/BM primárně používaných nizozemským královským letectvem a určeným k prodeji americké společnosti Draken International, která provozuje mimo jiné také české bitevníky L-159.
Mezi 15. prosincem 2022 a 26. lednem 2023 Nizozemci převezli 11 stíhaček do zařízení SABCA v Bruselu na generální opravu. Tyto stroje však nejsou jediné F-16 plánované k odprodeji. Dalších 24 exemplářů, které jsou v současné době schopné letu u 312. letky se sídlem ve Volkelu, původně určili k vyřazení ze stavu nizozemského letectva. A jak oznámil nizozemský ministr zahraničí Wopke Hoekstra, tyto stroje budou po renovaci k dispozici Bulharsku jako nástupce MiG-29. Případně přímo ukrajinskému letectvu.
Polská karta
Polské letectvo v současnosti provozuje 29 letounů MiG-29. Všechny působí u 41. letky taktického letectva (41 Eskadra Lotnictwa Taktycznego) v Malborku jihovýchodně od Gdaňsku. Polsko požaduje letouny MiG-29 na pomoc při obraně svého vzdušného prostoru. Je však také schopné uspokojit potřeby Ukrajiny, pokud jde o náhradní díly, a dokonce i protiletadlové řízené střely R-73E. Těch získalo 310 kusů z Německa, když v roce 2002 zakoupilo od Luftwaffe MiGy-29 z výzbroje bývalé východoněmecké armády.
Mezitím Ukrajina obdržela devět letounů MiG-29AS a dva UB, které dříve používalo 81. taktické křídlo slovenského letectva. K tomu také dvojici letounů MiG-29A a jeden UB, které Slováci nemodernizovali a místo toho je uskladnili. Posledním evropským zdrojem letounů MiG-29 pro Ukrajinu je tak 1/3 Iztrebitelna Avio Eskadrila (stíhací letka) bulharského letectva. Jednotka je však pro Bulharsko jediným prostředkem protivzdušné obrany. Letka v současnosti operuje se čtyřmi MiG-29A a dvěma UB, zatímco další tucet „devětadvacítek“ uložili na základně Graf Ignatievo. Tyto letouny by Bulhaři rovněž mohli převézt na Ukrajinu, a to buď jako zdroj náhradních dílů, nebo pro návrat do letuschopného stavu.
Nejdříve nové, potom starší
Bulharsko své staré ruské letouny už dlouho potřebovalo nahradit. V roce 2019 se proto rozhodlo pro výměnu za americký typ Lockheed Martin F-16V. Objednalo nejdříve osm kusů a pak ještě jednou tolik. Aby však Bulhaři překlenuli čas mezi výměnou obou typů, začali zkoumat možnost pořízení nejméně 12 bývalých letounů nizozemského letectva F-16AM/BM.
Zda se Nizozemsko rozhodne převést své přebytečné stíhačky do Bulharska (a Ukrajinci obdrží bulharské MiGy-29), nebo se americké letouny dostanou přímo na Ukrajinu, se teprve uvidí. V každém případě se Ukrajina může těšit na minimálně jednu letku strojů 4. generace s kompletní výzbrojí. A bulharští piloti snad na stroje, které překlenou dobu do dodávek nejmodernějších F-16V.