Dacia představila před několika dny zcela novou podobu slavného modelu Duster. Lidé toto auto milují a není divu. Dacia jde do sebe. Čísla ukazují, že Duster využívá až 2,2 milionu řidičů a řidiček. Automobilka se nově zaměřila na design i jízdní vlastnosti. Získá si toto pokrokové SUV srdce lidí na evropském trhu?
Automobilka se pochlubila modelem Duster, který představuje v pořadí už třetí generaci. Výrobci sází na kontinuitu a spokojenost zákazníků s předešlými verzemi. Dacia proto označila novinku slovy: „Dacia Duster, ikonický model s více než 2,2 miliony uživatelů, přichází se třetí generací. Zcela nový design, skvělé terénní schopnosti, stále ten pravý Duster.“ Zřejmé je také využití oblíbenosti. Proto si můžeme přečíst vyjádření automobilky, které říka: „Duster více než kdy dřív.“ Když už Duster, musíme si pořídit třetí generaci.
Cenově se zatím nemůžeme na nic spolehnout. Ano, Dacia jasně deklaruje, že její vozy jsou dostupné. Vymezuje se tak proti drahé konkurenci. Pravdou je, že podobně vybavené SUV stojí většinou tolik, že si ho mladá rodina nedovolí. Přestože cenu neznáme, automobilka zveřejnila alespoň seznam výbavových linií. Můžeme se tedy těšit na celkem čtyři stupně. Firma Dacia zakomponovala také výbavu Journey. Ta si sice nese základ prvního stupně Essencial, dlouhé cestování s ní ale bude výrazně příjemnější.
Design
Exteriér na sebe okamžitě strhne pozornost. Zapomeňme na suchý, vágní design. Přední část budí slušný respekt. Nový znak krásně zapadá do mříže chladiče. Ostré zakončení zajišťují LED světlomety. Kola se mohou posunout z 17 palců na 18 palců. Pokud nejsme právě fanoušky „neviditelných“ klik, Duster nás nepotěší. Objektivně ale musíme konstatovat, že právě Dacii vcelku sluší. Zadní strana se výrazně zvýšila, a to převážně díky robustnímu nárazníku.
Interiér nemá konkurenci. Výrobci vsadili na jednoduchost a čistotu. Prakticky všechny prvky nějakým způsobem odkazují k logu automobilky. Palubní deska, větráky, ovládání automatické převodovky. Materiál má být příjemný a šetrný k planetě. Dacia navíc zařadila do výbavy také systém Youclip. Na několika místech v kabině tak můžeme upevnit třeba telefon.
Motorizace
Výrobci se zaměřili na hospodárnost. Základem je proto LPG pohon s výkonem 100 koní. Na jedno natankování ujedeme až 1300 km. Benzín si vzal do parády 1,2litrový tříválec. Ten nabízí výkon až 130 koní. Poslední volbou může být hybridní model, který disponuje výkonem až 140 koní.
Verdikt
Dacia rozhodně nešlápla vedle. Model Duster 2024 se bude prodávat sám.