V Moskvě se ani letos nechystá na Nový rok ohňostroj, ale téměř ve všech ostatních ohledech je v metropoli živo, jako obvykle touto dobou bývalo před válkou, kterou loni v únoru Rusko rozpoutalo na Ukrajině. Napsala to dnes agentura Reuters. Loni podle ní snížily chuť Moskvanů bavit se důsledky takzvané speciální vojenské operace, jak Kreml nazývá invazi do sousední země, a mobilizace.
Letos oslavy tlumí jen prudce rostoucí ceny, popisuje agentura. „Loni jsme koupili dvoumetrovou (novoroční) jedli a stála 10.000 rublů (2500 korun),“ řekla jí Viktorina Petrovová. „Letos stojí 17.000 rublů. Takže jsme se rozhodli, že letos doma opravdovou jedli mít nebudeme,“ dodala.
It's New Year (nearly) as usual in wartime Moscow https://t.co/6TDn9Jf2pk
— ST Foreign Desk (@STForeignDesk) December 30, 2023
Rezervace na firemní večírky a akce v baru Riesling Boyz, které loni téměř chyběly, se opět objevují, popsal spolumajitel podniku Georgij Karpenko. „Lidé potřebují někam chodit, potřebují se bavit a užívat si, potřebují chodit na rande, setkávat se s přáteli a příbuznými. To jim nemůžete vzít,“ řekl.
Bílé víno odrůdy ryzlink, které je pro bar charakteristické, jde podle Reuters hůře sehnat, jelikož se mnoho západních firem zdráhá s Ruskem obchodovat a zvýšila se cla. „Ale zároveň se objevují noví, skvělí ruští výrobci,“ tvrdí Karpenko.
V uličkách supermarketu Metro plných západních alkoholických nápojů a novoročních cetek zákaznice Natalija mezitím prohlásila, že letos nebude příliš utrácet. „Neplánuji být skromná, ale nebudu utrácet ve velkém,“ řekla agentuře.
Ruská politoložka Jekatěrina Šulmanová z Carnegieho střediska v Berlíně se domnívá, že utrácení ovlivňuje kromě prudce rostoucích cen, kdy se inflace pohybuje kolem sedmi procent, také hospodářský růst poháněný válkou, jejíž konec je v nedohlednu. „Tyto vyhlídky naznačující, že věci jsou teď tak nějak v pořádku a později se pravděpodobně nic dobrého nestane, samozřejmě podporuje spíše utrácení než spoření,“ řekla.
„Situace v zemi se mění. Ale stále chceme mít novoroční pocit. Takže se člověk snaží nemyslet na ceny,“ řekla Natalija Selezňovová, která připustila, že výdaje během sváteční sezony „nepochybně trochu vzrostly“.