Postoj služby Steam k obsahu generovanému umělou inteligencí ve hrách byl v uplynulém roce pochopitelně nejasný. Nová aktualizace společnosti Valve však jednoznačně potvrdila, že společnost plánuje plně podporovat používání umělé inteligence ve hrách, pokud budou dodrženy určité zásady.
Aktualizace přišla 9. ledna. V ten den společnost Valve sdílela na webových stránkách služby Steam novinku. V ní podrobně popsala své plány na podporu a monitorování her, které při svém vývoji využívají umělou inteligenci. Před touto aktualizací nezaujala společnost Steam pevné stanovisko k tomu, zda podporuje nebo odsuzuje obsah vytvořený umělou inteligencí.
Červnové odstranění hry z obchodu Steam vedlo k tomu, co mnozí označovali za všeobecný zákaz umělé inteligence ve hrách. Dne 6. června jeden nezávislý vývojář na Redditu vysvětlil, že jeho hra byla ze služby Steam odstraněna. Ukázal potvrzení o přijetí zprávy od společnosti Valve s následujícím vysvětlením: „V tuto chvíli odmítáme vaši hru distribuovat. Není totiž jasné, zda základní technologie umělé inteligence použitá k vytvoření aktiv má dostatečná práva na tréninková data.“
Vše se ale rychle otočilo
Ačkoli toto prohlášení výslovně neříká, že služba Steam nepovolí obsah vytvořený umělou inteligencí, vedlo k domněnkám, že služba Steam zavádí plošný zákaz obsahu vytvořeného umělou inteligencí. Pravdou je, že neexistuje žádný skvělý způsob, jak zjistit, zda umělá inteligence trénovala na obsahu napsaném kopírováním, či nikoli. S novými zásadami uvedenými v aktualizaci služby Steam z 9. ledna se zdá, že důkazní břemeno týkající se obsahu vytvořeného umělou inteligencí se pro vývojáře výrazně snížilo.
NGL seeing valve go from being one of the coolest companies out there who hires aspiring developers and modders to people who do shit like this and now allow AI slop on the platform is extremely disheartening https://t.co/rCEioKqnxO
— ΣVΣᏒIK (𝙲𝙾𝙼𝙼𝚂 𝙴𝙽𝙰𝙱𝙻𝙴𝙳) (@EverikReal) January 10, 2024
V nových zásadách se uvádí, že Steam plánuje povolit naprostou většinu her, které během vývoje využívají nástroje umělé inteligence. Tyto hry budou spadat do dvou kategorií: Pre-Generated a Live-Generated. Pre-Generated jsou hry, které během vývoje využívaly umělou inteligenci a zahrnují umělou inteligencí generovanou grafiku, zvuk, kód, atd. Live-Generated jsou hry, které budou nabízet generování AI v reálném čase během hraní. Budou tak schopny nabídnout zcela unikátní obsah generovaný AI pro každého hráče. Součástí nové distribuční smlouvy služby Steam je, že vývojáři slíbí společnosti Valve, že jejich hra nebude obsahovat nelegální obsah nebo obsah porušující autorská práva.