Poznávání rozmanitých krajin Mexika se právě stalo snazším. Do provozu byla uvedena jedna z mála vlakových linek určených pro cestovatele v Mexiku. Má však své kontroverze.
Tren Maya (což znamená Mayský vlak) spojuje krásné pláže této latinskoamerické země s legendárními mayskými ruinami. Část jihovýchodní trasy byla otevřena v prosinci a vozí cestující z oblíbeného pobřežního města Cancún do Campeche.
Síť sedmi úseků má být dokončena do konce února. Smyčka kolem poloostrova Yucatán bude měřit 1525 kilometrů.
Je to dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí navštívit tuto úžasnou oblast Mexika udržitelnějším způsobem. Místní obyvatelé však říkají, že vybudování sítě Tren Maya si vyžádalo vysoké náklady na ochranu životního prostředí.
Kudy jezdí Tren Maya?
Síť Tren Maya pokrývá mexické státy Chiapas, Campeche, Tabasco, Yucatán a Quintana Roo. Její první úsek vede z Palenque, proslulého mayskými památkami, do městečka Escárcega v Campeche. Dále do Calkiní a Izamalu s řadou zastávek po cestě.
Cestující se pak mohou vydat do pobřežních letovisek Playa del Carmen a Bacalar a ke starobylým památkám v Tulumu a Xpujilu. Na trase je pohodlné spojení s letišti v Méridě a Cancúnu.
Vlaky, které navrhl francouzský železniční gigant Alstom, mají tři různé podoby. Jsou to běžné vozy „Xiinbaal“ s obrovskými panoramatickými okny, restaurační vozy „Janal“ s prostorem pro regionální stravování a vozy „P’atal“ pro denní a noční cestování na dlouhé vzdálenosti.
Společnost Alstom uvádí, že její design elektrického vlaku je pro Mexiko exkluzivní. Jeho exteriér je inspirován regionálním uměním a „majestátností jaguára“.
Je tedy poněkud ironické, že (kromě jiných dopadů na životní prostředí) byla nová trasa označena za katastrofální pro životní prostředí druhů, jako jsou jaguáři, pavoukovci a makakové šarlatoví.
Proč je trasa Tren Maya kontroverzní
Podle kritiků hrozí, že výstavba vlakové sítě způsobí nevratné škody na některých unikátních ekosystémech, do nichž turisty vozí. Vápencová geologie poloostrova znamená, že je dutý s tisíci podzemními jeskyněmi známými jako „cenoty“, které jsou plné nedotčené sladké vody.
Některé části trasy Mayského vlaku byly postaveny nad těmito křehkými jeskynními systémy. A to navzdory námitkám ekologů, jeskynních potápěčů a archeologů.
„Ani jeden strom“, slíbil prezident
Jak uvádí server Euronews, mexický prezident López Obrador spěchá s dokončením tohoto infrastrukturního projektu ještě před svým zářijovým odchodem z funkce.
V roce 2018 Obrador slíbil, že kvůli Mayskému vlaku nebude pokácen ani jeden strom. Vláda následně přiznala, že v roce 2022 jich bylo pokáceno 300 000, ale pozorovatelé odhadují skutečný počet až na 9 milionů.
Aktivistická skupina „Sélvame del Tren“ (což znamená „zachraňte mě před vlakem“) tvrdí, že byla spáchána „etnocida“, protože v tomto období odlesňování a poškozování životního prostředí neproběhly žádné konzultace s domorodým obyvatelstvem.
A vlak Maya čelí další kritice za to, že je zaměřen především na turisty, přestože dříve sliboval, že bude sloužit místním obyvatelům.