Útoky jemenských povstalců na lodní dopravu v Rudém moři povedou k dalšímu nárůstu inflace a zpomalení ekonomického růstu. Ani zdaleka však nepůjde o šok jako při nástupu pandemie, uvedl ekonom oslovený BBC. Podobně se vyjádřila i Světová banka, píše The Guardian.
„Budeme pozorovat vyšší inflaci, vyšší sazby hypoték a nižší růst,“ vysvětlil pro televizi BBC prezident Queens College v New Yorku a hlavní ekonomický poradce společnosti Allianz Mohamed El-Erian, který má americké a egyptské občanství.
Avšak upozornil, že to nebude nic ve srovnání s tím, co jsme pozorovali v letech 2021 až 2022. „Teno šok nebude tak velký, ale bude nešťastný,“ řekl El-Erian. Podobně se vyjádřila i Světová banka a řada dalších ekonomů.
Inflation risk from Red Sea disruption, warns economist https://t.co/WdAQ9WCx8B
— BBC News (UK) (@BBCNews) January 15, 2024
Shodují se, že špatná bezpečnostní situace v Rudém moři se promítne do vyšších úrokových sazeb, nižšího růstu, přetrvávající inflace a větší geopolitické nejistoty. Světová banka označila krizi na Blízkém východě spolu s válkou na Ukrajině za velké nebezpečí.
Dlouhotrvající konflikt v Rudém moři a eskalace na Blízkém východě mohou mít na globální ekonomiku zničující dopady a mohou narušit dodávky energie, píše list The Guardian. Hútíové slíbili útoky na izraelské lodě v Rudém moři po izraelské invazi do Gazy.
Další rizikové faktory
Útočí však na všechna plavidla (nyní zaútočili na americkou nákladní loď) v průlivu Báb-al-Mandab (Brána slz). Přes něj směřují nákladní lodě a ropné tankery do Suezského průplavu, jenž spojuje Rudé a Středozemní moře, odkud směřují dále do Evropy.
Velké lodní přepravní společnosti odklonily svá plavidla kolem afrického Mysu Dobré naděje, což jejich trasy značně prodlužuje. Například trasa ze Singapuru do Evropy se tak protáhne o dvanáct dní.
Přes Bránu slz a dál Suezský průplav směřuje dvanáct až patnáct procent celosvětové lodní dopravy. Ekonomové se shodují, že všechno záleží na tom, jak dlouho bude blokáda v Rudém moři trvat.
Nejhorší scénář počítá s narušením dodavatelských řetězců. K tomu může přispět i oživení čínské ekonomiky a zvýšení čínské poptávky po ropě a sucho v tisíce kilometrů vzdáleném Panamském průlivu. Současně přes něj proplouvá méně lodí.