Plasty jsou úplně všude. Jedná se o vážný ekologický problém, o kterém se v poslední době konečně začíná mluvit. Pandemie covid-19 odsunula však tento problém, za který je velkou měrou zodpovědný cestovní ruch, do pozadí.
Cestujeme za krásami přírody a zároveň ji tím poškozujeme. Vzpomeňte si na miniaturní lahvičky na hygienické potřeby, které můžete vzít na palubu letadla, jednorázové nádobí a příbory, brčka, malinkatá máslíčka a džemy… Je smutné, že cestovní ruch tak významně přispívá k šíření plastů a tím ke znečišťování naší planety.
Vliv pandemie
Nyní se přidal další problém – pláže i lesní cesty lemují jednorázové roušky. Podle zprávy Americké chemické společnosti z června 2020, publikované v časopise Environmental Science & Technology, se každý měsíc globálně používá 129 miliard obličejových masek a 65 miliard plastových rukavic. To vede k rozsáhlé kontaminaci životního prostředí.
Pandemie také mění způsob fungování pohostinství. Americké Centrum pro kontrolu nemocí v současné době doporučuje, aby se restaurace a bary „vyvarovaly používání nebo sdílení předmětů, které jsou opakovaně použitelné“, a nahradily je jednorázovými předměty. Rovněž doporučila podnikům „vyhnout se nádobám na potraviny a nápoje dováženým zákazníky“.
Před pandemií covid-19 bylo po celém světě každý rok použito přibližně 500 miliard plastových lahví a jen ve Velké Británii a Americe 550 milionů plastových brček denně! Nyní jsme přesvědčeni, že jednorázové plasty jsou klíčem k ochraně před přenosem virů. Dá se tedy předpokládat, že tato čísla dramaticky porostou.
Je to nutné?
Podle prohlášení zveřejněného v červnu 2020 jsou opakovaně použitelné talíře, příbory a šálky při dodržení základních hygienických pravidel bezpečné. Stačí je umýt mýdlem a horkou vodou, případně v myčce na nádobí. Toto prohlášení podepsalo 118 vědců z 18 různých zemí.
Plastová revoluce
„Hotelový průmysl se musí změnit,“ říká Jo Ruxton, spoluzakladatel neziskové organizace Plastic Oceans Foundation, která se snaží zvýšit povědomí o znečištění plasty. „Hotely by měly začít snadnými změnami: žádná balená voda na pokojích, žádné plastové kelímky zabalené v celofánu. Mohou použít džbány na vodu, sklenice, dávkovače sprchového gelu či tuhá mýdla.“
Pozitivní změny již začaly. Největší hotelový řetězec Marriott, který celosvětově vlastní více než 7 000 hotelů, v loňském roce oznámil, že přestane poskytovat jednorázové plastové lahve na toaletní potřeby. Přejde na recyklovatelné či víceúčelové nádoby ve většině svých nemovitostí do prosince 2020. IHG, která vlastní více než 5600 hotelů po celém světě, podobně oznámila v červenci 2019 plány na vyřazení jednorázových toaletních lahviček do roku 2021.
Pandemie však toto úsilí zastavila. V USA se jednorázové plastové tašky vrátily do obchodů ve státech, kde byly již jednou zakázány. Kavárny začaly odmítat doplňovat opakovaně použitelné hrnky na kávu. Restaurace přešly zpět k plastovým brčkám, šálkům i jednotlivě baleným dávkám koření a omáček. Covid-19 tak bude mít velký dopad na snahy restaurací i hotelů o minimalizaci využití plastů na jedno použití. Bohužel jednoduchá řešení nejsou vždy ta nejlepší.
Co s tím?
Protože zákonodárci reagují na ekologické problémy pomalu, změny v průmyslu cestovního ruchu může ovlivnit jediné – samotní rekreanti. Až tedy budeme moci opět svobodně a bezpečně cestovat, měli bychom se zamyslet nad tím, u koho utratíme své peníze. Zkusme si vybrat hotel podle toho, zda jsou nápoje v minibaru v plastových lahvičkách nebo v plechu. Používá restaurace papírová brčka, kovové příbory a porcelánové talíře? Když o tom začneme přemýšlet, postupem času i hotely a restaurace převezmou zodpovědnost za budoucnost naší planety.
Přečtěte si: Jak bude vypadat cestování po pandemii