Elon Musk kritizoval cla uvalená americkou vládou na čínské elektromobily a označil je za „nedobré“ a narušující trh s automobily. Šéf společnosti Tesla dříve obchodní bariéry podporoval, ale ve čtvrtek během videoprojekce na pařížské technologické konferenci provedl obrat.
„Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali, ve skutečnosti jsem byl překvapen, když byla oznámena. Věci, které brání svobodě směny nebo narušují trh, nejsou dobré,“ řekl Musk na konferenci Viva Technology prostřednictvím videospojení.
Here's the full interview and Q&A session with Elon Musk at Viva Technology Paris earlier today.
— Documenting Elon Musk (@elon_docs) May 23, 2024
Timestamps:
3:36 Neuralink roadmap: Telepathy, Blindsight, Movement & Interface with AI
6:51 xAI is truth-seeking to counterbalance Gemini & OpenAI
11:30 AI is grown. It matters… pic.twitter.com/kffP3Xf4xh
Joe Biden tento měsíc zavedl nová cla – daň uvalenou na dovoz ze zahraničí – na řadu čínského zboží, včetně elektromobilů, ve snaze podpořit americkou výrobu. Bílý dům zachoval řadu cel zavedených během prezidentství Donalda Trumpa a zároveň zvýšil další, včetně čtyřnásobného zvýšení cel na elektromobily na více než 100 %. Nová opatření se podle úředníků týkají dovozu čínského zboží v hodnotě 18 miliard dolarů.
V lednu Musk prohlásil, že obchodní bariéry jsou nutné, jinak Čína „zničí většinu ostatních automobilových společností na světě“. Finanční výsledky společnosti Tesla byly ovlivněny konkurencí ze strany čínských výrobců, včetně tlaku na snižování cen. Minulý měsíc Tesla na základě prodeje vozů v prvním čtvrtletí získala zpět titul největšího světového výrobce elektromobilů, píše deník Guardian.
Při projevu na konferenci Viva Musk odvolal své lednové komentáře. Řekl, že Tesla na klíčovém čínském trhu „docela dobře konkurovala“ i bez cel. Tento týden čínská obchodní skupina uvedla, že Peking zvažuje odvetná cla, i když na automobily s benzinovým pohonem.
Marina Alekseenkova, ředitelka společnosti Hypothesis Research, uvedla, že americká cla podporují domácí výrobce, ale mohou „zpomalit celkový trend růstu trhu s elektromobily“.
Matthias Schmidt, analytik automobilového průmyslu, řekl: „Musk se snaží omezit škody, aby omezil případné odvetné kroky amerických společností v Číně v souvislosti se zvýšením amerických cel. Totéž lze říci o německých společnostech, které otevřeně vyzývají k tomu, aby se čínská cla v celé EU nezvyšovala, nebo některé dokonce vyzývají ke snížení cel. Jsou zděšené z toho, že by jim byl uzavřen přístup na největší světový trh s osobními automobily, tedy do Číny.“