Slavný kameraman Hoyte van Hoytema horlivě zpochybňuje tvrzení generálního ředitele Netflixu Teda Sarandose, že filmy jsou stejně příjemné na streamovacích platformách, včetně telefonů, jako v kinech. Van Hoytema, který získal Oscara za svou práci na loňském filmu Oppenheimer, v rozhovoru pro TMZ obhajuje jedinečný filmový zážitek, který poskytují kina, a stojí si za tím, že pravá podstata filmu je nejlépe zachycena na velkém plátně.
Uznávaný kameraman Hoyte van Hoytema, proslulý svou prací na mistrovských dílech, jako je Oppenheimer, se důrazně ohradil proti nedávným výrokům generálního ředitele Netflixu Teda Sarandose ohledně zážitku ze sledování filmů na streamovacích platformách ve srovnání s kiny. Sarandos čelil na internetu reakci za to, že naznačil, že klasiku, jako je film Lawrence z Arábie z roku 1962, si lze vychutnat i na telefonu. Dokonce zašel ještě dál, když prohlásil, že film Oppenheimer by dosáhl stejného účinku, kdyby byl uveden na Netflixu.
'Oppenheimer' Cinematographer Says Big Movies Belong on Big Screens, Not Netflix | Click to read more 👇 https://t.co/uq7eVOTCFJ
— TMZ (@TMZ) June 2, 2024
Hoyte van Hoytema na toto tvrzení reagoval jasně a neochvějně. V rozhovoru pro TMZ Hoyte vyjádřil své pevné přesvědčení, že obrazovka telefonu nemůže zopakovat pohlcující a kurátorsky zpracovaný zážitek, který nabízejí kina. „Vkládám svou duši do vytváření filmových momentů na velkém plátně,“ prohlásil a zdůraznil hloubku úsilí a odhodlání, které je třeba vynaložit při tvorbě filmů určených pro uvedení v kinech.
Hoyte sice uznává, že sledování filmů na mobilních zařízeních není nic neobvyklého – a přiznává, že to sám dělal -, ale trvá na tom, že ideální zážitek ze sledování je v kině. Kouzlo kina podle Hoytea nespočívá jen v měřítku a rozlišení, ale také v pečlivém úsilí filmařů a umělců vytvořit zážitek, který diváky zaujme tak, jak to malé obrazovky nedokážou.
Debata přibližuje vášeň a umělecké umění, které se podílejí na výrobě filmů. Hoyte považuje za skličující, když se diváci rozhodnou sledovat filmy jako Oppenheimer na malých obrazovkách, čímž obětují rozlišení, barevnou hloubku a celkový zážitek pečlivě připravený filmaři. „Nejde o pokrytectví,“ řekl Hoyte a uznal, že každý má právo sledovat filmy, jak uzná za vhodné, „ale o respektování umělecké formy a úsilí těch, kteří ji vytvářejí.“
Názor Teda Sarandose, že film Oppenheimer a jeho konkurent Barbie, který byl uveden ve stejný den, mohly být stejně úspěšné na Netflixu, vyvolává širší diskusi o budoucnosti sledování filmů. Zatímco Netflix a další streamovací služby způsobily revoluci ve způsobu přístupu k filmům, názory Hoyte van Hoytema podtrhují důležitost zachování tradičního zážitku z kina. Tvrdí, že některé filmy mají být větší než život a nabízet únik, který může poskytnout pouze velké plátno.