Milovníci motorek značky BMW by měli zbystřit. Když firma spojí slovo „koncept“ s výstavním motocyklem, obvykle to znamená, že má velkou šanci zamířit do showroomů v následujících několika letech. A právě představený koncept R 20, odhalený na prestižní akci Villa d’Este, má všechny předpoklady k tomu, aby se dostal na prodejny.
Jméno R 20 není v BMW úplně nové. Dříve totiž patřilo delikátnímu předválečnému jednoválci o objemu 192 ccm. Model R 20 je však na hony vzdálený původnímu motocyklu, ať už vzhledem, nebo technologiemi. Podobně jako současný model R 12 s dvouválcovým motorem o objemu 1170 ccm a cruiser R 18 poháněný agregátem o objemu 1802 ccm, koncept R 20 sáhne po plných 2 litrech. Díky typickému boxeru, kde jsou válce umístěny po stranách, působí neskutečně impozantně.
Design
Z pohledu designu se BMW u R 20 drží minimalismu. Hliníková nádrž připomíná starší modely BMW a litý hliníkový pomocný rám nese pouze jedno sedlo. Vpředu najdeme moderní interpretaci tradičního kruhového světlometu, kde je kolem malého centrálního hlavního LED světla umístěn kruh DRL. Prostor mezi nimi je ponechán volný pro proudění vzduchu. Jako koncept R 20 nezatěžují zrcátka, tlumič výfuku ani SPZ, ale je snadné si představit, jak by design hladce přešel do sériové výroby.
Specifikace
Ohledně podvozku R 20 výrobce údaje nezatajil. Znatelně se zkrátil rozvor, který oproti monumentálním 173 cm u R 18 klesl na mnohem ovladatelnějších 155 cm. Stále sice nejde o délku typů superbike, nový podvozek by ale měl být v zatáčkách mnohem schopnější. Úhel hlavy řízení je nyní 62,5 stupně oproti 57,3 stupně u R 18, což znamená, že záklon vidlice je nyní 27,5 stupně namísto původních 32,7 stupně. Ostatně jak rozvor, tak záklon vidlice jsou nyní téměř na chlup stejné jako u modelu R 12 nineT, přestože má R 20 mnohem větší motor.
Motorizace
Motor vychází z obřího vzduchem a olejem chlazeného dvouválce modelu R 18, ovšem BMW jej pro větší objem „vyšťouchlo“. Zatím výrobce neprozradil, zda zvětšení docílil větším vrtáním, nebo delším zdvihem. Vzhledem k tomu, že se R 20 zaměřuje na výkon než cestovní R 18, pravděpodobnější je zvětšení vrtání. Pokud by se vrtání zvětšilo z původních 107,1 mm na 112,8 mm a zachoval se stejný zdvih 100 mm, dosáhl by motor objemu 1999 ccm. O výkonu BMW zatím mlčí.
Verdikt
Koncept R 20 od BMW vzbudil velký zájem fanoušků motorek. Nabízí moderní interpretaci klasického roadsteru s impozantním dvoulitrovým boxerem a kompaktním podvozkem. Dostane se do prodejen? To ukáže až čas.