Pandemie, válka na Ukrajině, konflikt na Blízkém východě. Veřejnost je negativními zprávami unavená a zpravodajství se vyhýbá. Zájem o média ale zvyšují volby, ukázal průzkum oxfordského institutu Reuters pro studium žurnalistiky vypracovaný pro letošní Digital News Report. Napsal o tom server BBC News.
Lidé po celém světě ztrácejí zájem o sledování zpráv. Téměř 39 procent dotázaných v průzkumu s účastí 94 943 dospělých ze 47 států světa se někdy nebo často vyhýbá zprávám, což odpovídá skoro čtyřem osobám z deseti, píše BBC News.
V roce 2017 to přitom ještě bylo 29 procent dotázaných. Nechuť ke zpravodajství je podle průzkumu na rekordní úrovni. Zjištěný trend podle institutu může souviset s pandemií následovanou válkami na Ukrajině a Blízkém východě.
More people turning away from news, report says https://t.co/XdM1elUYmh
— BBC News (UK) (@BBCNews) June 17, 2024
Lidé považují zprávy za depresivní nebo nudné. „Máte za sebou pandemii a války, takže je pro lidi docela přirozenou reakcí odvrátit se od zpráv, ať už kvůli ochraně svého duševního zdraví nebo chuti prožít zbytek svého života,“ řekl hlavní autor zprávy Nic Newman.
Osoby, které se rozhodly vyhýbat zprávám, tak podle něj mnohdy učinily kvůli pocitům bezmoci. „Jsou to lidé, kteří mají pocit, že nad těmi obrovskými událostmi, které se ve světě dějí, nemají žádnou moc,“ vysvětlil Newman.
Důvěra ve zpravodajství neklesá
Někteří lidé se cítí stále více zmateni a ochromeni obrovským množstvím zpráv kolem sebe. Žijeme v době dostupnosti informací pro každého vždy a všude, což způsobuje nátlak na lidskou psychiku. Hodně lidí navíc pociťuje únavu z politiky.
Současně však průzkum zjistil, že zájem o zpravodajství v některých zemích včetně USA zvýšily volby. Stále ovšem klesá zájem o tištěná média a klasické televizní vysílání. Co překvapilo, byla zaznamenaná ztráta zájmu o zprávy na Facebooku.
Nejvíce lidí (31 procent) se dostává ke zpravodajství přes YouTube. Následuje chatovací aplikace WhatsApp a čínská sociální platforma TikTok. Důvěra ve zpravodajství je alespoň stabilní, drží se na 40 procentech, ukázal dále průzkum.
Mladé publikum lákají krátká videa, redakce po celém světě jsou však zakořeněny v textové kultuře. Své vyprávění se proto snaží přizpůsobit. Články mnohdy doplňují například podcasty nebo různé pořady na YouTube.
Zpráva rovněž nastínila, jak může redakcím pomoci umělá inteligence (AI). Může do práce vnést větší pohodlí při rutinních úkolech, jako je přepis reportáží nebo překlad, aniž by nahrazovala hodnotnou lidskou práci a kreativitu.