Zpomalující se čínská ekonomika a zásahy pekingské vlády proti okázalým projevům bohatství způsobují mnoha luxusním značkám problémy. Například společnost LVMH vykázala za tři měsíce do konce června 14% pokles tržeb v Asii, což je o 6 % méně než v prvním čtvrtletí. Pařížská firma není sama, protože i další konkurenti zaznamenávají zpomalení prodeje v druhé největší ekonomice světa.
Čínští nakupující se začali vyhýbat drahým nákupům, zatímco vládní cenzura uzavřela účty influencerů, kteří se na sociálních sítích chlubili svými luxusními zbožími. LVMH, největší světová skupina zaměřená na luxusní produkty, oznámila zpomalení růstu celkových příjmů na 1 % za sledované období. Předseda a generální ředitel Bernard Arnault zůstal i přes tyto výzvy opatrně optimistický. „Výsledky za první polovinu roku odrážejí pozoruhodnou odolnost LVMH… v prostředí ekonomické a geopolitické nejistoty,“ uvedl dle BBC.
Luxury brands suffer as Chinese shoppers hold back https://t.co/F8a1gV3ij2
— BBC Asia (@BBCNewsAsia) July 24, 2024
Pokles akcií a širší dopad na luxusní sektor
Akcie společnosti, která zahrnuje 75 luxusních značek jako Louis Vuitton, Dior a Tiffany & Co, klesly za poslední rok téměř o 20 %. Další významné značky rovněž zaznamenávají pokles prodejů. Britská módní značka Burberry oznámila pokles prodejů na pevninské Číně o více než 20 % oproti předchozímu roku. Švýcarská hodinářská skupina Swatch Group, vlastnící značky Blancpain, Longines a Omega, uvedla, že slabá poptávka v Číně přispěla k poklesu prodejů o 14,4 % za první pololetí 2024 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.
Čínské úřady rovněž omezují vystavování luxusních značek na internetu. V květnu státem kontrolovaný deník Global Times informoval o zákazu internetové celebrity známé jako Wanghongquanxing na sociálních sítích „v rámci kampaně proti okázalým projevům bohatství.“ Jeho účet na Douyin, čínské verzi TikToku, měl více než čtyři miliony sledujících. Další populární influenceři také přišli o své účty v rámci kampaně, kterou čínský internetový dohled označil za zaměřenou proti „vulgárnímu“ a záměrně okázalému obsahu.
Nadcházející výsledky dalších velkých hráčů v luxusním průmyslu, jako Hermes a Gucci, budou také pečlivě sledovány. Nejnovější údaje z Číny naznačují, že ekonomika se stále snaží zotavit z pandemického útlumu, což dokládají nižší než očekávané růsty ve druhém čtvrtletí a červnové maloobchodní prodeje.