Rodina francouzského badatele Paula-Henriho Nargeoleta podala žalobu na společnost OceanGate, která vyvinula a provozovala ponorku Titan. Tato ponorka v červnu 2023 během expedice k vraku Titaniku katastrofálně havarovala a zahynulo všech pět členů posádky. Podle žaloby si posádka pravděpodobně uvědomila, že se blíží její smrt, když ponorka začala trpět nevratným poškozením.
Paul-Henri Nargeolet, známý jako „pan Titanic“, měl za sebou 37 ponorů k vraku Titanicu a byl považován za jednoho z nejzkušenějších odborníků na toto téma. V červnu 2023 se účastnil expedice na ponorce Titan, která však po 90 minutách potápění utrpěla náhlou ztrátu tlaku a implodovala. Společně s Nargeoletem zahynuli i britský průzkumník Hamish Harding, pákistánský podnikatel Shahzada Dawood a jeho syn Suleman, a také CEO společnosti OceanGate, Stockton Rush.
Family of French explorer who died in OceanGate's Titan submarine disaster sues for $50 million https://t.co/EpYD8VdFlI pic.twitter.com/uvACfntCik
— CBSColorado (@CBSNewsColorado) August 8, 2024
Žaloba obviňuje z nedbalosti
Rodina Nargeoleta nyní požaduje odškodnění ve výši nejméně 50 milionů dolarů za smrt svého blízkého, a to především na základě obvinění z nedbalosti a zatajování informací o technických problémech ponorky. Podle žaloby společnost OceanGate vědomě zatajovala informace o nedostatcích ponorky, včetně jejího experimentálního designu a nedostatečného testování, a tím přímo přispěla ke katastrofě.
„Katastrofální imploze, která vedla k Nargeoletově smrti, byla přímým důsledkem přetrvávající neopatrnosti, lehkovážnosti a nedbalosti OceanGate a dalších obviněných,“ uvádí se v žalobě. Dokument také tvrdí, že posádka si pravděpodobně uvědomovala, co se děje, když začala ponorka selhávat.
Nevyužitá bezpečnostní opatření a závěr expertů
Podle žaloby měl Titan takzvaný akustický bezpečnostní systém, který měl odhalit praskání uhlíkových vláken, z nichž byla ponorka vyrobena. Tento systém měl pilotovi umožnit uvolnit závaží a pokusit se o návrat na hladinu. Podle žaloby však tento mechanismus selhal a vystavil posádku bezprostřední smrti.
Experti se shodují, že posádka musela v posledních okamžicích být plně vědoma, že ponorka selhává, což jí způsobilo intenzivní psychické utrpení před samotnou implozí, informuje Guardian.
Důsledky tragédie a právní bitva
OceanGate, která po katastrofě přerušila svou činnost, odmítla na žalobu reagovat. Zároveň se připravuje na právní bitvu, kdy právníci společnosti budou pravděpodobně argumentovat tím, že účastníci expedice si byli vědomi rizik spojených s touto misí. Někteří odborníci ale tvrdí, že odpovědnost nese i společnost za nedostatečná opatření a transparentnost.
Jak píše CBS News, tato tragédie rovněž vyvolala diskuzi o bezpečnosti experimentálních ponorek a jejich konstrukci. Zejména použití uhlíkového vlákna pro stavbu hlubokomořských plavidel bylo po této události výrazně kritizováno, neboť toto materiálové řešení nemusí být vhodné pro dlouhodobé vystavení extrémnímu tlaku, na rozdíl od tradičně používaného titanu.
Žaloba Nargeoletovy rodiny je jedním z mnoha následků této nešťastné expedice, jejíž detaily a okolnosti budou nadále předmětem vyšetřování i soudních sporů.