Druhý největší světový výrobce letecké techniky na světě společnost Boeing uvedla, že do konce tohoto desetiletí začne dodávat letadla, která jsou schopna létat na 100% biopaliva. Cílem společnosti je tak snížit negativní dopady fosilních paliv. Uvedla to agentura Reuters.
Podle údajů citovaných Air Transport Action Group představuje komerční létání v současnosti asi 2% celosvětových emisí uhlíku a asi 12% emisí z dopravy.
Rozhodnutí společnosti Boeing začít do roku 2030 dodávat komerční letadla schopná létat na 100% biopaliva je klíčovým bodem širšího cíle průmyslu snížit do roku 2050 emise uhlíku na polovinu.
Záměr Boeingu vyžaduje pokrok v systémech proudových letadel, zvýšení limitu na směšování paliv a certifikaci bezpečnosti ze strany globálních regulačních orgánů. Společnost tak nyní musí spolupracovat s organizacemi, které stojí za specifikacemi paliv, jako je ASTM International. Dle Boeingu se aktuálně biopaliva mísí přímo s konvenčním palivem, a to až do poměru 50/50, který je dle regulací maximálně povolený.
„Je to obrovská výzva, je to výzva našeho života. Letectví se zavázalo, že se bude podílet na snižování své uhlíkové stopy,“ řekl agentuře Reuters ředitel strategie udržitelnosti Boeingu Sean Newsum.
Boeing má nyní deset let na to, aby dostál svému cíli. Proudová letadla, která vstoupí do služby v roce 2030, totiž budou v provozu dle obvyklých podmínek do roku 2050.
Boeing uskutečnil první komerční let s využitím 100% biopaliva již v roce 2018, a to s letounem Boeing 777 firmy FedEx. Aktuálně se však společnost potýká s napjatými financemi, a to kvůli problémům svého nejprodávanějšího tryskového dopravního letounu Boeing 737 MAX a pandemii koronaviru.
Oba dva největší výrobci letadel – Boeing a jeho evropský rival Airbus, již pracují na snížení emisí uhlíku skrz snížení hmotnosti a odporu u nových letadel.
Alternativní paliva se získávají z použitého rostlinného oleje, živočišných tuků, cukrové třtiny, odpadu a dalších surovin. První biopaliva získala certifikaci pro komerční použití v roce 2011. Biopaliva jsou totiž příležitostí, jak snížit emise uhlíku. Od té doby letadla, která použila kombinaci biopaliva a konvenčního leteckého paliva, přepravila desítky tisíc pasažérů. Boeing spolupracuje na rozvoji regionálních dodávek biopaliv s partnery po celém světě.
Jedním z příkladů mohou být Spojené arabské emiráty. V roce 2019 provedla společnost Etihad Airways let s využitím jedinečného ekosystému. Jednalo se o letadlo Boeing 787-9 s cestujícími na palubě. Udržitelné palivo využité při tomto letu bylo vyrobené ze semen rostliny, která roste ve slané vodě. Součástí unikátního ekosystému jsou také ryby, které rostlinu hnojí a navíc poskytují potravu národu.