Automobilka Toyota oznámila, že přestane sponzorovat LGBTQ+ akce v USA, včetně průvodů Pride. Tento krok je reakcí na rostoucí kritiku programů zaměřených na diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). Rozhodnutí se setkalo s různými reakcemi jak ze strany veřejnosti, tak mezi zaměstnanci a obchodními partnery automobilky.
Toyota uvedla, že ukončení sponzorství souvisí s politizací diskuse kolem DEI programů. Podle Times of India se společnost rozhodla nadále podporovat pouze ty akce, které jsou spojeny se STEM vzděláváním (věda, technologie, inženýrství a matematika) nebo s rozvojem pracovních dovedností. Kromě toho Toyota přestane participovat na kulturních průzkumech a stahuje se i z prestižního žebříčku Human Rights Campaign Corporate Equality Index, kde dosud získávala nejvyšší hodnocení.
Toyota cuts all funding for LGBT events and DEI initiatives after public pressure.
— AF Post (@AFpost) October 4, 2024
Follow: @AFpost pic.twitter.com/bKso3H9asU
Tento krok následoval po kritice pravicového aktivisty Robbyho Starbucka, který obvinil automobilku z přílišného zaměření na tzv. „woke“ hodnoty. New York Post uvádí, že Starbuck společnosti vyčetl její podporu iniciativám, které podle něj odporují konzervativním hodnotám většiny zákazníků Toyoty. Jeho veřejný útok údajně vedl k několika stížnostem od zaměstnanců a zákazníků, přesto Toyota označila jejich dopad za „zanedbatelný.“
Toyota se připojuje k rostoucímu počtu amerických firem, které přehodnocují své DEI závazky pod tlakem kritiky konzervativní části veřejnosti. Společnosti jako Ford či Harley-Davidson také v posledních měsících ustoupily od „woke“ politik. Vedení těchto firem zdůrazňuje, že se nyní více soustředí na aktivity, které přímo podporují jejich obchodní cíle a profesionální rozvoj zaměstnanců.
I když Toyota a další firmy ustupují od DEI iniciativ, výzkumy ukazují, že podpora LGBTQ+ komunit je pro spotřebitele stále důležitá. Například dle průzkumu organizace GLAAD většina amerických spotřebitelů inklinuje k nákupu u značek, které LGBTQ+ komunitu podporují. Tento trend je zvláště silný mezi příslušníky Generace Z, z nichž značná část se identifikuje jako queer, uvádí Times of India.
Zda firmy, které opouštějí DEI politiku, utrpí finanční ztráty, ukáže až čas. Faktem však zůstává, že otázka inkluze a diverzity zůstává pro mnoho spotřebitelů důležitým tématem.