Vláda na čtvrtečním zasedání schválila novelu zákona o obalech, která zavádí zálohový systém na PET lahve a plechovky. Systém má zlepšit recyklaci a omezit množství plastového odpadu v přírodě. Záloha bude činit čtyři koruny a spotřebitelé je budou moci vracet na tisících míst po celé republice.
Novela zákona má podpořit větší návratnost plastových obalů a splnit požadavky EU, která do roku 2029 požaduje zpětný odběr 90 % hmotnosti plastových lahví. Česko je zatím pod touto hranicí, zejména u plechovek. Ministr životního prostředí Petr Hladík uvedl, že nyní končí mimo tříděný odpad až 400 milionů PET lahví a 500 milionů plechovek ročně. Dle serveru Novinky.cz je současná míra recyklace v Česku neuspokojivá, a to i přes relativně dobrý systém třídění.
Vláda schválila povinné zálohování PET lahví a plechovek, které by mohlo fungovat už v roce 2026.🎉 Můžeme tak recyklovat až 90 % všech prodaných nápojových obalů. To znamená zpracovat přes 2,5 miliardy lahví a plechovek ročně. Tento krok výrazně sníží odpad v přírodě, v… pic.twitter.com/nD5oAuoXgi
— Ministerstvo životního prostředí (@mzpcr) October 10, 2024
Nový systém by se měl spustit v roce 2026, zatímco novela zákona nabude účinnosti už začátkem roku 2025. Obchody nad 50 metrů čtverečních, čerpací stanice i e-shopy budou povinny obaly vykupovat. Ministerstvo očekává, že systémem projde zhruba 2,5 miliardy kusů obalů ročně, píše ČT24. Obaly bude možné vracet i bez vymývání, pokud zůstane patrný tvar a čitelný EAN kód.
Novela vzbudila velké debaty. Jak informuje ČT24, někteří podnikatelé a zástupci obcí mají obavy z vyšších nákladů a dopadů na stávající třídicí systémy. Přestože některé obce na třídění odpadu vydělávají, zavedení záloh by mohlo změnit tok cenných surovin. Zákon má ale současný systém třídění doplnit a zlepšit kvalitu recyklace.
Kromě zálohování PET lahví novela zavádí i recyklační poplatek za reklamní letáky. Ministerstvo životního prostředí argumentuje, že letáky zatěžují obecní systémy nakládání s odpady. Jak píše server Novinky.cz, poplatek se bude vztahovat pouze na reklamní letáky, nikoliv na politické, které mají podle ministerstva „informační charakter“.
Navzdory kritice se ekologické organizace a výrobci nápojů k zálohování staví pozitivně. Věří, že systém přispěje k větší cirkularitě nápojových obalů. Zástupkyně Iniciativy pro zálohování Kristýna Havligerová uvedla: „Je to klíčem k tomu, aby z lahve vznikla lahev a z plechovky nová plechovka.“