Čína posiluje podle televize CNBC ekonomické vazby s Latinskou Amerikou, aby znásobila svůj vliv a obchod se zeměmi v regionu. Peking se tak snaží podpořit svou zpomalující ekonomiku a najít náhradu za americký dvoreček. Že stimuly k obnovení ekonomického růstu nestačí, potvrdil televizi NBC i úspěšný investor.
Čínský prezident Si Ťin-pching ve čtvrtek minulý týden přicestoval do Limy, čímž zahájil svou týdenní diplomatickou misi v Latinské Americe. V hlavním městě Peru se zúčastnil summitu Asijsko-Pacifické hospodářské spolupráce (APEC).
V neděli se vydala na summit největších ekonomik G20 v brazilském Riu de Janeiru, který v úterý vstoupil do svého druhého a zároveň posledního dne. Mezitím však podle CNBC slavnostně otevřel nový obrovský přístav Chancey na peruánském pobřeží.
China is doubling down on Latin America ties to bolster influence and trade, experts say https://t.co/9DsqzRQZmM
— CNBC International (@CNBCi) November 19, 2024
Projekt čínské státní společnosti Cosco Shipping má potenciál přetvořit peruánské rybářské město v moderní logistické centrum s významným vlivem na ekonomiku v regionu. Stane se totiž klíčovým uzlem pro pohyb zboží z dalších latinskoamerických zemí.
Očekává se, že přístavem v hodnotě 3,5 miliard dolarů projde zboží z Brazílie, Ekvádoru, Kolumbie a Chile. Čína bojuje se zpomalující ekonomikou, a navíc čelí realitě s Donaldem Trumpem v Bílém domě. Ten slíbil uvalit na čínské zboží 60procentní cla.
Peking se tak snaží proniknout do částí světa, na které si brousí nože dlouho. Latinskoamerické země jsou bohaté na komodity, zemědělské produkty a suroviny, které Čína potřebuje. Získá přístup třeba k brazilské sóji či chilské mědi.
USA mají obavy
Přístav je součástí čínské iniciativy Pás a stezka. Lodní trasy z Latinské Ameriky do Číny zkrátí o třiadvacet dní, čímž sníží náklady za přepravu asi o 20 procent, uvedl v prohlášení mluvčí čínského ministerstva zahraničí.
„Dokončení přístavu Chancey účinně upevní roli Peru jako brány spojující lodní trasy přes pevninu a moře a mezi Asií a Latinskou Amerikou,“ uvedl mluvčí. Čína tak upevňuje svou pozici hlavního obchodního partnera Peru a celé Latinské Ameriky.
Juan Carlos Ladines Azalia, profesor mezinárodních záležitostí a řízení mezinárodního obchodu na peruánské Universidad del Pacífico, uvedl, že přístav je vnímán jako zásadní změna v latinskoamerické logistice a že otevře dveře dalším čínským investicím.
Spojené státy mají z prohlubujících se obchodních vazeb mezi Latinskou Amerikou a Čínou obavy. I když se projekt zaměřuje výhradně na obchod, obávají se, že infrastruktura vybudovaná v regionu má také vojenský potenciál.
Pokud totiž dokáže pojmout gigantické kontejnerové lodě, může pojmout i ty válečné či výsadkové. Odborníci se také shodují, že Latinská Amerika se s příchodem Číny mění a USA si za to mohou samy, protože byli dlouhé roky ke svým sousedům lhostejní.
Že stimuly, jaké Peking zavedl k oživení své ekonomiky, nestačí, a že je nutné posílit i obchod v zahraničí, potvrdil investor Howard Marks. „Nemůžete se snažit o ekonomický růst pomocí stimulů neustále,“ řekl v rozhovoru s NBC miliardář.