Švédsko podle serverů BBC a The Guardian formálně požádalo Čínu o spolupráci na vyšetřování poškození dvou optických kabelů v Baltském moři. Ze sabotáže je podezřelá čínská nákladní loď Yi Peng 3, jež kotví pod dohledem válečných lodí NATO v úžině Kattegat. Vyšetřovatelé ji podezřívají z napojení na Rusko, doplnil web Straight Arrow News.
Švédský premiér Ulf Kristersson ve čtvrtek na tiskové konferenci podle BBC oznámil, že požádal Čínu o spolupráci na vyšetřování sabotáže dvou optických kabelů v Baltském moři spojujících Litvu se Švédskem a Německo s Finskem.
„Dnes vám mohu říci, že jsme dodatečně zaslali formální žádost o spolupráci se švédskými úřady, abychom získali jasno v tom, co se stalo,“ řekl Kristersson. „Očekáváme, že se Čína rozhodne spolupracovat, jak požadujeme,“ dodal premiér.
Sweden asks China to co-operate over severed cables https://t.co/u1AQq8pnQ3
— BBC News (World) (@BBCWorld) November 29, 2024
Evropští vyšetřovatelé z nedávného poškození dvou internetových podmořských kabelů podezírají 220 metrů dlouhou civilní loď Yi Peng 3 čínské společnosti Ningbo Yipeng Shipping, která v době incidentu převážela přes Balt ruská hnojiva.
Vyšetřovatelé ji podezírají z porušení kabelů tažením kotvy po mořském dně, píše The Guardian s odvoláním na americký list Wall Street Journal. Naznačuje to několik důkazů – v prvé řadě podezřelý pohyb plavidla a jeho načasování.
Jen hodiny po prvních zprávách upozornili na loď lidé z OSINT (zpravodajství z ověřených zdrojů). Krátce nato na něj upozornilo i dánské námořnictvo, jehož plavidla k němu v jeden okamžik připlula do těsné blízkosti.
Podezření na ruskou účast
Ještě než loď Yi Peng 3 zakotvila v úžině Kattegat mezi Švédskem a Dánskem, nalodila se na její palubu posádka jednoho z dánských plavidel a provedla kontrolu trupu a kotvy. Na ní odhalila známky degradace vzniklé tažením po mořském dně.
Údaje z webových stránek s polohami nákladních lodí potvrzují, že čínské plavidlo se pohybovalo v podezřelé blízkosti kabelů zhruba v době jejich poškození. Zvláštní je i to, že kapitán v jeden okamžik odstavil zařízení pro sledování jeho polohy. Nebyly zaznamenány žádné seismické otřesy, což znamená, že kabely musela poškodit kotva, nikoli exploze jako v případě plynovodů Nord Stream 1 a 2.
Čína sabotáž popírá, vyšetřovatelé však komunistický stát nepodezírají. Pracují s možností, že se ke kapitánovi dostaly ruské zpravodajské služby a kabely nařídil posádce poškodil na jejich popud. Zda o tom mají vyšetřovatelé přímé důkazy, jasné není.
Naznačuje to i skutečnost, že ještě od roku 2019 do letošního března se loď držela výhradně v čínských vodách, pak ovšem změnila své trasy a začala převážet náklad z ruských přístavů. Napětí mezi Západem a Ruskem navíc v posledních týdnech eskalovalo.
Výslech posádky ještě nezačal. Jejím kapitánem je čínský občan a má ve svých řadách i ruského občana, píše Straight Arrow News. Na čínskou loď dohlíží válečné lodě Dánska, Německa a Švédka, které vyšetřování vede. Rusko sabotáž popírá.