Americké vládní lodě budou proplouvat Panamským průplavem bezplatně, oznámilo na sociální síti X ministerstvo financí USA. Informoval o tom server The Economic Times. Správa přístavu se však podle webu La Monde nechala slyšet, že žádné změny v poplatcích neprovedla, ale že je otevřena dialogu.
Americké ministerstvo zahraničí na X oznámilo, že vládní lodě Spojených států mohou využívat Panamský průplav zcela zdarma. „Americká plavidla mohou jezdit panamským průplavem bez poplatku, což americké vládě ročně ušetří miliony dolarů,“ napsalo podle The Economic Times ministerstvo na svém účtu.
US government ships granted free Panama Canal passage after Trump threats
— FRANCE 24 (@FRANCE24) February 6, 2025
➡️ https://t.co/KfwBqEDvXv pic.twitter.com/xkHQIiVIJm
Americký ministr zahraničí Marco Rubio v neděli na návštěvě Panamy novinářům sdělil, že mu zástupci země nabídli ústupky. Vyjádřil před nimi pocity nespravedlnosti z toho, že Spojené státy musí za využívání klíčové lodní trasy platit, když jsou v pozici, v níž ji musí bránit před vnějším nebezpečím.
Správa Panamského průplavu, která je pod kontrolou panamské vlády a stanovuje výši poplatků pro mezinárodní lodě, však taková tvrzení popřela. Žádné změny v poplatcích podle svých slov neudělala, píše La Monde. „Správa Panamského průplavu, která je oprávněna stanovovat mýtné a další poplatky za průjezd průplavem, hlásí, že na nich neprovedla žádné úpravy,“ uvedla agentura v prohlášení.
Dále uvedla, že je ochotna v této věci navázat dialog s přísluními americkými činiteli, upozornila média.
Čínská hrozba
Republikán Donald Trump po nástupu do prezidentského úřadu vyvíjí na Panamu ohledně průplavu nátlak. Pohrozil jeho převzetím a nevyloučil použití vojenské síly, čímž vyvolal bouři na mezinárodní politické a diplomatické scéně. Panama se nechala slyšet, že se průplavu nevzdá s tím, že je suverénním státem.
Trump si dělá zálusk i na Grónsko, v jehož případě rovněž nevyloučil použití vojenské síly, a také na Kanadu. V jejím případě se však vyjadřoval o něco mírněji.
Tuto důležitou vodní trasu postavily USA už před 100 lety a ve správě ji měly do konce roku 1999, kdy ji převzala Panama. Prezidentovi vadí rostoucí vliv Číny na obou koncích průplavu. Na obou stranách provozuje velké kontejnerové terminály hongkongská soukromá společnost Hutchison Ports PPC.
Trump se obává, že Čína využívá soukromou firmu k posilování svého vlivu v průplavu. Podle některých obav by mohly využít obrovské terminály i čínské válečné nebo výsadkové lodě. Terminály tedy představují i možnou bezpečnostní hrozbu.