Cla, která americký prezident Donald Trump uvalí na automobilový průmysl, se budou pohybovat kolem 25 procent. Novinářům to sdělil v úterý ve svém luxusním sídle Mar-a-Lago na Floridě. Evropská unie (EU) se jim může vyhnout jedině tak, že sníží tarifní zatížení amerického dovozu. To platí také o recipročních clech, která si Trump přichystal. Informovala o tom agentura Reuters a server Politico.
„Pravděpodobně vám to řeknu 2. dubna, ale bude to okolo 25 procent,“ odpověděl Trump na dotaz novinářů ohledně výše nových tarifů, které mají být uvaleny na automobilový průmysl.
Stejně vysoká cla podle něj zasáhnout i farmaceutický a polovodičový průmysl, v tomto případě však porostou v průběhu roku. Trump chce dát šanci firmám přesunout výrobu do Spojených států, než se tak stane, informuje Reuters. Nenaznačil však, kdy vejdou v platnost. Celkově příliš podrobností o svých tarifních plánech nezveřejnil.
US President Donald Trump said that he would impose tariffs of about 25% on imported cars, and similar duties on drugs and chips. More here: https://t.co/MhMZQ8CVk7 pic.twitter.com/Dhq2Zh3uSw
— Reuters Business (@ReutersBiz) February 19, 2025
Experti se shodují, že na cla doplatí hlavně Američané. Přímo v USA se vyrábí zhruba 50 procent automobilů. Asi polovinu dovozu tvoří vozidla z Kanady a Mexika a zbytek z Německa, Japonska či Jižní Koreje.
Nové tarify mohou nejvíce zasáhnout německý strádající automobilový průmysl, což by mohlo mít negativní dopad i na českou ekonomiku, upozorňuje řada ekonomů.
Trumpova cla mohou významně změnit podobu globálního automobilového průmyslu, dodává Reuters.
Tohle celní drama připomíná Trumpovo první funkční období, kdy vyhrožoval 25procentními cly na dovoz automobilů do USA. Nakonec je však nezavedl.
EU se může clům vyhnout jediným možným způsobem
Den před oznámením tarifů na dovoz automobilů má navíc obdržet hodnocení o tarifním zatížení amerického zboží v zahraničí. Na jeho základě má rozhodnout o recipročních clech, jejichž cílem bude vyvážit americká cla s těmi zahraničními, zejména evropskými.
Trump již dříve uvedl, že by měl radost, kdyby dotyčné země svá cla snížily a on mohl snížit ta reciproční. Tím naznačil, že je otevřený vyjednávání.
Ve středu, tedy dnes, odcestoval do Washingtonu evropský komisař pro obchod a hospodářskou bezpečnost Maroš Šefčovič. Tam se má setkat se Senátem nově schváleným ministrem obchodu Howardem Lutnickem, miliardářem a zastáncem cel, a také s Trumpovým kandidátem na obchodního zástupce Jemisonem Greerem a ředitelem Národní ekonomické rady Kevinem Hassettem. Jednat s nimi má o clech a o tom, jak se jim vyhnout, píše Politico.
Trump odpovídal novinářům na dotaz, zda by se EU skutečně mohla recipročním clům vyhnout. Uvedl, že evropští lídři projevili zájem snížit cla uvalená na americké automobily tak, aby odpovídala těm americkým. Zatímco evropská cla na americká vozidla činí 10 procenta, USA zatěžují evropské automobily tarifem ve výši 2,5 procenta.
Evropští politici však jeho tvrzení popřeli. Pokud se však budou chtít clům vyhnout, budou muset zdanění amerických automobilů (a dalšího zboží) snížit.
Evropští představitelé čelí od začátku letošního roku tlaku automobilek, aby snížili cla uvalená na vozidla dovážená ze Spojených států z 10 procent na 2,5 procenta.