Čínská automobilka BYD oznámila novou technologii nabíjení, která by měla výrazně zkrátit dobu potřebnou k dobití elektromobilu. Podle společnosti zvládne její nový systém nabít baterii na dojezd 400 kilometrů za pouhých pět minut. Cílem je eliminovat jeden z hlavních problémů elektromobilů – dlouhé čekání na nabití.
BYD plánuje instalovat více než 4 000 těchto rychlonabíjecích stanic po celé Číně. Jak informovala agentura AP, nová technologie pracuje s výkonem až 1 megawatt, což je více než dvojnásobek oproti nejrychlejším nabíječkám Tesly. Zakladatel BYD Wang Chuanfu uvedl, že cílem je „snížit dobu nabíjení elektromobilů na úroveň tankování benzínových aut“.
470 kilometres (292 miles) on a 5 minute charge, says BYD
— AFP News Agency (@AFP) March 18, 2025
Shares in the Chinese EV giant BYD surged to a record high after it unveiled new battery technology it says can charge a vehicle in the same time it takes to fill up a petrol carhttps://t.co/SGOIKHLsZp pic.twitter.com/roHrqMWYoA
Vedle rychlého nabíjení BYD nadále posiluje svou pozici na trhu. Jak uvádí server The Verge, v roce 2024 firma těsně překonala Teslu v počtu vyrobených elektromobilů. BYD dodalo 1,78 milionu bateriových vozidel, zatímco Tesla 1,77 milionu. Přestože většina prodejů BYD zatím pochází z Číny, automobilka expanduje i na zahraniční trhy.
Nová nabíjecí technologie je zatím dostupná u dvou modelů – sedanu Han L a SUV Tang L. Tyto vozy začínají na ceně přibližně 37 000 dolarů. Kromě prémiových modelů však BYD nabízí i levnější varianty, například Seagull, který stojí kolem 12 000 dolarů. Podle AP se tak firma snaží pokrýt široké spektrum zákazníků a oslovit i ty, kteří hledají dostupnější elektromobil.
Přestože BYD roste a technologicky se posouvá, ne všechny zprávy o značce jsou pozitivní. Jak upozorňuje The Verge, některé modely BYD byly v hodnocení kvality na čínském trhu mezi nejhoršími. Studie společnosti JD Power z roku 2024 umístila modely Seal a Song Plus na poslední příčky spokojenosti zákazníků.
Přesto má BYD dobře našlápnuto stát se klíčovým hráčem v elektromobilovém průmyslu. Se stále rychlejšími nabíječkami a širší nabídkou modelů se zdá, že firma dál rozšiřuje svůj vliv nejen v Číně, ale i na světovém trhu.