V japonské Ósace oficiálně odstartovala světová výstava Expo 2025. Český pavilon se otevřel desítkám tisíc návštěvníků a zaujal už na první pohled – architekturou i obsahem. Jeho spirálová konstrukce symbolizuje pohyb, energii a propojení tradice s moderními technologiemi.
Expo letos klade důraz na udržitelnost, nové nápady a vzájemné propojení. Česko do pavilonu vložilo nejen design a kulturu, ale i obchodní ambice. „Jedním z hlavních cílů je otevřít českým firmám dveře na japonský trh,“ řekl generální komisař Ondřej Soška. Přímo na střeše pavilonu vznikl prostor pro setkávání byznysmenů z obou zemí.
The wait is over! 🤩 @expo2025japan is finally here 🥳 Czech National Pavilion has been officially opened by Minister @JanLipavsky, Commissioner General @OndrejSoska, 🇨🇿 Ambassador in 🇯🇵Martin Klucar, Daisue President Kazunori Murao and CTP founder Remon Vos! Arigato Gozaimasu 🙏🏻 pic.twitter.com/ToycLmQbqh
— Czech National Pavilion at EXPO 2025, Osaka (@expo2025czechia) April 13, 2025
Český pavilon je „sochou vitality“ – nabízí 250 metrů dlouhou interaktivní trasu s instalacemi o nanotechnologiích, sklářství a živém umění. K vrcholům patří práce designéra Ronyho Plesla a módního návrháře Jana Černého. Před vstupem do pavilonu láká návštěvníky vůně českého piva, které se čepuje přímo z tanku.
Expo ale není jen o prezentaci. Některé firmy už cítí první výsledky. Společnost 2N dodala technologii vstupního systému a věří, že viditelnost na Expu pomůže jejímu vstupu na japonský trh. „Zatím to mělo dopad spíš doma, ale se startem výstavy čekáme změnu,“ uvedl pro Seznam Zprávy ředitel Michal Kratochvíl.
Pavilon kromě kultury nabízí i příběhy firem, které chtějí v Japonsku uspět. Například Purposia posílá do Ósaky šedesát svých zaměstnanců. Podporu Expa chápe jako investici, která se časem vrátí. Podobně uvažují i Třinecké železárny nebo Lesy ČR, které v pavilonu propagují českou ocel a dřevo jako moderní a udržitelné materiály.
Pořadatelé očekávají až tři miliony návštěvníků. Expo potrvá do října. Český pavilon má výhodné umístění hned u vstupu a v prvních hodinách přilákal přes deset tisíc lidí. Zdá se, že čeští vystavovatelé si výzvu vzali za svou – a japonské publikum jim zatím dává za pravdu.