V aplikaci Mastercard si od pondělí mohou zákazníci spočítat svou uhlíkovou stopu. Mastercard dlouhodobě vystupuje jako značka bojující s globálním oteplováním a vypouštěním znečišťujících emisí do ovzduší. Nyní ale přenáší část zodpovědnosti i na své zákazníky. Kalkulačka jim poskytuje také informaci o tom, kolik stromů je potřeba zasadit na srovnání jejich uhlíkové stopy. Uvedlo to CNN.
Výpočet dopadu zákazníkova chování na přírodu počítá algoritmus společnosti Mastercard z jeho nákupů. Jednotlivým kategoriím zboží či služeb jsou podle specifického indexu přiřazeny zprůměrované hodnoty jejich uhlíkové stopy. V kalkulačce jsou pak rozřazeny do skupin jako jídlo a nápoje, oblečení nebo doprava. Od pondělí si ji mohou zákazníci spočítat na webové stránce Mastercard či v jejich aplikaci.
„I když výpočet není perfektní, nabízí poměrně přesnou představu o tom, co vaše měsíční útraty způsobují,“ uvedl pro CNN Business digitální šéf Mastercard Jorn Lambert. Kalkulačka totiž zobrazuje výpočet uhlíkové stopy po měsících. Nesleduje ale individuální transakce, zaměřuje se pouze na zmíněné obecnější kategorie nákupů. Kromě výpočtu uhlíkové stopy by měla nová služba nabídnout také informaci o počtu vysazených stromů, které by ji vyrovnaly. Tedy absorbovaly stejné množství oxidu uhličitého jako zákazník do ovzduší vypustí.
Společnost Mastercard dává zaměstnancům za nápady o boji s oteplováním bonusy
Kromě snahy přimět k zodpovědnějšímu chování své zákazníky činí společnost Mastercard k zlepšení životního prostředí i vlastní iniciativy. Na konci ledna si stanovila cíl, že do roku 2050 dosáhne takzvaných čistých emisí. Veškeré skleníkové plyny a emise, které do ovzduší vypustí, chce vyrovnat. Například sázením stromů či procesem dekarbonizace a využíváním obnovitelné energie.
„Rok 2021 bude klíčovým pro boj s oteplováním, a my věříme, že soukromý sektor hraje velkou roli v přechodu k zelené ekonomice,“ uvedla šéfka oddělení udržitelnosti Mastercard Kristina Kloberdanz. Minulý rok tak podle The Fintech Times dosáhla společnost stoprocentního využívání obnovitelné elektriky ve svých zařízeních. Těch má po světě asi 180 a obsluhují okolo 3 miliard zákazníků. Nejvíce čerpá společnost energii ze solárních panelů.
V březnu tohoto roku také šéf Mastercard Michael Miebach oznámil, že k cestě za lepším klimatem využije firemní bonusy. Naváže je totiž na práci nejvýše postavených zaměstnanců. Na lepší finanční ohodnocení se mohou těšit, pokud přijdou s nápadem, který společnosti zajistí progres. A to především ve snižování uhlíkové stopy. Odměněni ale budou také za inkluzi a snahu zrovnoprávnit muže a ženy ve firmě. Podle Miebacha si tím společnost zajistí udržitelný růst.