Ani svět čistokrevných supersportů a hypersportů s nadupanými spalovacími motory evidentně nedokáže odolat civilizačnímu tlaku na elektromobilitu. Takže není divu, že i automobilka Aston Martin musela sklopit uši a do svého modelu Valhalla vložila hybridní pohon od AMG, který má 950 koní a stovku umí za 2,5 vteřiny.
„Syn Valkyrie. Aston Martin Valhalla je zcela nový výkonný dravec, který následuje Aston Martin Valkyrie jako třetí hyper vůz v našem příběhu,“ uvedla automobilka na svém twitterovém účtu.
Nový vůz se zrodil ze spolupráce s Red Bull Advanced Technologies a používá lehké stavební metody, které byly průkopníkem Valkyrie.
Místo spalovací bestie hybridní soustava od AMG
Původně Aston Martin kalkuloval s tím, že pod kapotou Valhally bude úřadovat našlapaný šestiválec. Nakonec ale volba padla na plug-in hybridní soustavu z dílny AMG.
Elektrická energie pohánějící automobily má pozitivní efekt nejen na snižování lokálních a časem i celkových emisí vznikajících v dopravě, ale nabízí i velmi efektivní způsob zvýšení výkonu a zlepšení jízdních schopností.
I když nepřátelé elektromobility by radši ctili tradice v podobě vysokootáčkových a velkoobjemových spalovacích monster, budoucnost nejspíš patří hybridním a možná i čistě elektrickým supersportům a hypersportům.
Hybridy nabízí zdravý kompromis
Právě hybridní či plug-in hybridní technologie mají být tím správným kompromisem mezi rozdílnými světy elektrických aut a vozy se spalovacími motory.
Elektrické automobily bojují s těžkými akumulátory, a váha pak je překážkou dokonalých jízdních vlastností. V případě hybridu nebo plug-in hybridu lze udržet hmotnost na přiměřené úrovni.
Tuto filozofii přijala za své automobilka Aston Martin právě při vývoji modelu Valhalla. Původně totiž vývojáři počítali se šestiválcem, ale nakonec padla volba na plug-in hybridní soustavu od AMG.
Valhalla dokáže jet v hybridním režimu rychlostí až 330 km/hod a z 0 na 100 km/hod umí zrychlit za 2,5 sekundy.
Suma sumárum parádních 950 koní
Pod kapotou tedy najdete dvakrát přeplňovaný čtyřlitrový osmiválec s výkonem 552 kW, což je 750 koní. Ten pohání zadní nápravu a omezovač otáček je nastaven na hranici 7200 za minutu.
Spalovací motor je doplněn dvojice elektromotorů na každé z náprav se společným výkonem 157 kW, tedy 213 koní.
Celkově pohonný systém generuje 699 kW čili 950 koní a dosahuje točivý moment 1000 Nm. Výkon na kola přenáší automatická osmistupňová dvouspojková převodovka.
V režimu „čistě na elektřinu“ umí až 130 km/hod
Valhalla dokáže čistě na elektřinu ujet 15 kilometrů, a přitom dosáhnout rychlosti 130 km/hod. V hybridním režimu se ale tyto údaje mění. Maximálka 330 km/hod a zrychlení na stovku za 2,5 sekundy.
Za tento údaj vděčí i hmotnost 1550 kg, kterou konstruktéři dosáhli použitím uhlíkových vláken všude, kde to jen bylo možné.