Není potřeba debatovat nad tím, že balená voda má větší dopad na životní prostředí než naplnění lahve vodou z kohoutku. Vědci se nyní podívali na to, jak velký onen rozdíl ale opravdu je. Ke studii si vybrali španělskou Barcelonu, kde značná část obyvatel balenou vodu kupuje. Výsledky byly publikovány v Science of the Total Environment.
Zájem o balenou vodu v posledních letech prudce roste. Jak poznamenávají autoři studie vedené Barcelona Institute for Global Health stojí za tím mimo jiné nedostatek důvěry ve veřejnou kohoutkovou vodu i marketing.
Vědci se proto rozhodli podívat na to, jaký dopad balená voda má. Pro studii jim posloužilo město Barcelona, kde byla balená voda v roce 2016 hlavním zdrojem pitné vody u 60 % populace. A to i přes zlepšení kvality vody z kohoutku.
První výzkum poukazující na dopad tohoto trendu ukázal, že pokud by všichni obyvatelé Barcelony pili balenou vodu, mělo by to za následek 3 500krát vyšší náklady na získání zdrojů, než kdyby všichni přešli na kohoutkovou vodu. V případě ekosystémů je dopad 1400krát větší.
Proces úpravy pitné vody zahrnuje i tvorbu nízké hladiny tzv. trihalomethanů (THM). Tyto chemikálie jsou spojeny s vyšším rizikem rakoviny močového měchýře. Nicméně v Evropské unii jsou hladiny THM v pitné vodě regulovány. Dle autorů tak snížení dopadů na životní prostředí více než vyváží toto malé riziko.
„Zdravotní důvody neospravedlňují široké používání balené vody. Ano, přesně řečeno, pití vody z kohoutku je pro místní zdraví horší, ale když zvážíte obojí, tak to, co získáte pitím balené vody, je minimální. Je zcela zřejmé, že dopady balené vody na životní prostředí jsou ve srovnání s vodou z kohoutku vyšší,“ uvedla dle The Guardian hlavní autorka studie Cristina Villanueva.
Inzerenti odvedli dobrou práci
Ke splnění roční poptávky po balené vodě je kupříkladu v USA zapotřebí 17 milionů barelů ropy. „Myslím si, že tato studie může pomoci snížit spotřebu balené vody, ale potřebujeme aktivnější politiky, abychom to změnili,“ uvedla Villanueva.
Dodává také, že je potřeba zlepšit přístup k veřejné vodě a fontánám. Lidé by tak měli na ulicích přístup k vodě a nemuseli si lahve kupovat.
„Lidé věří balené vodě, protože inzerenti odvedli dobrou práci a přesvědčili lidi, že je to dobrá volba, takže potřebujeme úsilí na druhé straně,“ dodává.