Po jedenácti závažných nehodách způsobených auty značky Tesla od roku 2018 se americká federální agentura rozhodla zahájit investigaci. Chce zjistit důvod, proč funkce připomínající autopilota způsobují nehody zahrnující zásahové jednotky, jako jsou například hasiči. V pondělí to uvedl server BBC.
Vyšetřovatelé se zaměří na přibližně 765 tisíc vozidel prodaných od roku 2014. Autopilot společnosti Tesla je rovněž kontroverzní proto, že na něj řidiči až příliš spoléhají.
Nespolehlivost autopilota v autech značky Tesla přilákala po několika závažných nehodách pozornost americké federální agentury zaměřující se na bezpečnost silnic. Ta v pondělí oznámila, že zahajuje investigaci více než 756 tisíc aut prodaných od roku 2014. Jedná se o modely Y, X, S a 3, tedy o kompletní současnou nabídku.
Od roku 2018 se totiž auta značky Tesla dostaly do 11 nehod zahrnujících vozidla zásahových jednotek policie nebo hasičů. Většinou se jednalo o taková záchranná auta, která zastavila u nehody a používala světla, osvícené šipky, varovné signály nebo světlice. Uvedl to server BBC.
Ve většině případů pak byla v autě značky Tesla zapnutá funkce autopilota nebo systém zaznamenávající dění provozu. Moderní technologie značky Tesla umožňují automatické brzdění, zrychlení nebo zatáčení. Kontroverzní na ní ale je, že i nadále vyžaduje pozornost řidiče.
Objevují se však případy, kdy byl řidič po nehodě objeven na sedadle spolujezdce nebo na zadních sedadlech. Často se také řidiči místo na silnici dívají do svých telefonů, jelikož autopilotu příliš věří. Název funkce je proto kritizován jako zavádějící, jelikož úplně samostatná technologie zatím není.
Žádná auta na komerčním trhu nejsou schopná plného autopilota, varuje agentura
Mluvčí federální agentury zvané Národní správa bezpečnosti silničního provozu (NSBSP) v souvislosti s vyšetřováním upozornil na to, že „žádná vozidla na komerčním trhu nejsou schopná řídit sama sebe. Každé vyžaduje neustálou aktivní přítomnost člověka.“ Na to ostatně upozorňuje i společnost Tesla. A to přesto, že si stojí za tím, že autopilot způsobuje méně nehod, než pokud řídí jen člověk.
NSBSP pak v minulosti blíže zkoumalo 31 nehod aut značky Tesla. Do investigace je zapojená také Národní rada pro bezpečnost dopravy, která však nemá žádné donucovací pravomoci. Vydávat může pouze doporučení. Obrátila se proto na NSBSP a společnost Tesla s tím, že by obě autority měly funkci autopilota omezit pouze na co nejvíce bezpečné oblasti. Potřeba je dle ní zavést do aut lepší a spolehlivější funkci.
NSBSP dále uvedla, že sedm z jedenácti vyšetřovaných nehod následně způsobilo 17 zranění a jedno úmrtí řidiče Tesly. Zkoumané případy se udály v devíti různých státech mezi 22. lednem roku 2018 a 10. červencem letošního roku. K tragédiím pak většinou docházelo v noci. Po pondělním oznámení hodnota akcií společnosti Tesla klesla.