Možná jste před časem zaregistrovali zprávu, že automobilky musejí omezovat výrobu kvůli nedostatku čipů. To samé teď řeší filmové štáby, konkrétně ve Francii. Poptávka po natáčení je navíc tak vysoká, že nelze naplnit.
„Je to šílené, co se děje,“ říká v deníku Le Monde režisér z Athén, který natáčí čtvrté pokračování filmu L’Auberge Espagnol s Cédrikem Klapischem a Loly Doillon. Šokovaní jsou však i další ve světě francouzského filmu.
Například Claire Denis, která natáčí v Panamě Hvězdy v poledne, se marně snaží najít postprodukčního režiséra, stejně tak Olivier Nakache a Eric Toledano, kteří jsou uprostřed natáčení druhé řady seriálu In Treatment (V odborné péči). Už na jaře měli problém sehnat vybavení, fotoaparáty i samotné techniky. „Ztroskotali jsme na nedostatku čipů, které se vyrábí v Číně,“ prohlašují jednohlasně.
Jde o miniaturní křemíkové destičky, na kterých se nacházejí až desítky milionů dalších součástek. „Vypadají jako brouci, však se jim taky někdy říká švábi, jejichž nožičky jsou připájeny na desky plošných spojů pod nimi. Najdete je v televizi, mobilu, ale i asistenčních systémech vozů, řídicích jednotkách a vlastně všude, kam se v technice podíváte,“ vysvětluje odborný web. Dováží se z Číny, kde se však kvůli Covid-19 zpomalila jejich výroba.
Kritický nedostatek i dalších součástek potřebných k produkci filmu, jako jsou kolejnice
Ve Francii mizí například i kolejnice pro kamery. Režiséři již hořce vtipkují, zda brzy nedojdou i kabely. Mluví se o velkém paradoxu, který hýbe profesí. Diváci se ve Francii zatím nevrátili do kinosálů v tak hojném počtu, jako tomu bylo před pandemií, zároveň však scéna ještě nezažila takovou lačnost po natáčení. O to větší je totiž poptávka po obsahu online platforem typu Netflix, OCS, Amazon, Apple TV … „Paradoxně je to vysoká zaměstnanost, co celý systém brzdí,“ definuje v Le Monde Eric Toledano.
Eric Toledano. Foto: Reuters
Letos na podzim se navíc rozjela natáčení, která se kvůli pandemii musela pozastavit, jako třeba Asterix a Obelix – Říše středu. Dříve prý stačily dva tři telefonáty a problém byl vyřešen. Nyní však sehnat posily je téměř nemožné. I proto se dnes doslova platí zlatem dříve celkem podřadná pozice administrátora produkce.
Ten má na starosti koordinaci příprav, natáčení, ladění harmonogramů a rezervací. „Pro celovečerní film obvykle stačí jeden. Pro seriál se najímají dva, tři nebo i více. Dneska vidíte tuhle práci dělat lidi z režie nebo produkční. Dnes je to povolání, které má cenu miliard,“ uvedl jeden z francouzských producentů citovaný deníkem.