Podle australského premiéra Scotta Morrisona zahájí parlament rozsáhlé vyšetřování největších světových technologických společností. Výsledkem by mohly být nové zákony regulující jejich fungování. Příslušná komise se nejspíše zaměří především na firmu Alphabet vlastnící Google a na Meta, pod kterou spadá Facebook, WhatsApp nebo Instagram. Ve středu to uvedl server Al Jazeera a Reuters.
Australský parlament by měl dle středečního oznámení premiéra zahájit vyšetřování největších světových technologických společností, jako je Alphabet nebo Meta. Výsledky zveřejní v polovině února, jejich součástí by mohly být také nové zákony týkající se fungování firem. Průzkum by měl být více rozsáhlý než kdykoli předtím. Uvedl to server Al Jazeera.
Zaměří se například na algoritmy využívané sociálními sítěmi, způsob ověřování identity a věku uživatelů nebo na efektivnost restrikcí zavedených technologickými společnostmi. „Velké firmy mají velké otázky, na které musí odpovědět. Vytvořily tyhle platformy, mají tedy zodpovědnost za to, udržet je bezpečné,“ popsal rozhodnutí o vyšetřování reportérům australský premiér Scott Morrison.
Na investigaci fungování technologických společností se Austrálie zaměřila už v minulosti. Inspirovala tím ostatní státy, jelikož se později k zahájení podobných vyšetřování odhodlala například také Evropská unie. Podobné investigace však v minulosti mezi australskou vládou a velkými světovými firmami způsobilo napětí.
Začátkem letošního roku proto Facebook v reakci na projednávanou legislativu zablokoval australská média na své platformě. Společnost Google zase hrozila odchodem ze země. Obě firmy však nakonec dohodu po dalším vyjednávání s tamní vládou uzavřely.
Při předešlém vyšetřování se Facebook novému australskému zákonu silně bránil
V únoru letošního roku totiž Austrálie oznámila, že by podle nového zákona musely technologické firmy platit tamním médiím za zisky z reklam, které jim dlouhodobě berou. Podle výzkumu Reuters Institute Digital News Report z roku 2020 totiž více než polovina Australanů využívá ke čtení zpráv sociální média.
Na prvním místě se umístil Facebook, následovaný stránkou YouTube. Peníze z reklam jdou proto především těmto stránkám, i když sdílí obsah médií, který nevlastní a není tedy výsledkem jejich práce. Oficiální stránky médií pak navštěvuje čím dál méně čtenářů.
Australská vláda nakonec po výzkumu trvajícím od roku 2018 letos rozhodla, že by měly společnosti novinářům zaplatit „férovou“ částku. Facebook se však zpočátku bránil. „Vydavatelství si dobrovolně vybírají, že budou na naše stránky články sdílet. Umožňuje jim to totiž prodat více předplatného a získat nové čtenáře. Tím pádem tedy i navýšit zisky z reklam,“ uvedl tehdy podle BBC.