Společnost McDonald’s dočasně uzavírá své pobočky v Rusku. Informuje o tom CNN.
„Společnost McDonald’s se rozhodla dočasně uzavřít všechny své restaurace v Rusku a pozastavit veškeré operace na tomto trhu,“ uvedl v úterním prohlášení generální ředitel Chris Kempczinski.
Podle dokumentu pro investory bylo na konci loňského roku v Rusku 847 provozoven McDonald’s.
V celosvětovém měřítku provozují většinu provozoven McDonald’s (MCD) franšízoví provozovatelé. V Rusku tomu tak ale není, podle dokumentu zde 84 % provozoven provozuje společnost sama. Ruské restaurace spolu s dalšími 108 na Ukrajině, které všechny provozuje McDonald’s, se podle dokumentu podílely na tržbách společnosti v roce 2021 devíti procenty.
„V Rusku zaměstnáváme 62 000 lidí, kteří vložili své srdce a duši do naší značky McDonald’s, aby sloužili svým komunitám. Spolupracujeme se stovkami místních, ruských dodavatelů a partnerů, kteří vyrábějí potraviny pro naše menu a podporují naši značku,“ uvedl Kempczinski. „Každý den obsluhujeme miliony ruských zákazníků, kteří na McDonald’s spoléhají. Za více než třicet let, kdy McDonald’s působí v Rusku, jsme se stali nedílnou součástí 850 komunit, ve kterých působíme.“
Dodal však, že „naše hodnoty zároveň znamenají, že nemůžeme ignorovat zbytečné lidské utrpení, které se odehrává na Ukrajině“.
Tlak je i na další řetězce
Podobně zastavilo svůj byznys v Rusku několik západních společností napříč různými průmyslovými odvětvími. Přesto někteří velcí hráči v oblasti potravinářství pokračují v prodeji svých výrobků v zemi. Kritici ruské agrese tlačí na to, aby se některé z těchto značek ze země stáhly.
Potravinářské společnosti však mají řadu důvodů, proč v Rusku zůstat, když se k nim tolik jiných podniků obrací zády. Dodavatelský řetězec může být pro prodejce potravin složitější než v jiných odvětvích. Mnoho restauračních řetězců je provozováno formou franšíz, což dává majitelům společností menší kontrolu. Výrobci nápojů, jako je Coca-Cola, se při prodeji svých výrobků spoléhají na regionální stáčírny a distributory.
Zastánci setrvání potravinářského průmyslu v Rusku se domnívají, že je jejich povinností zůstat, a obávají se důsledků takového kroku pro ruské občany. Mnozí z nich nechtějí mít s válkou nic společného.