Boeing 737-800 společnosti China Eastern Airlines se 132 lidmi na palubě havaroval v pondělí v horách na jihu Číny při vnitrostátním letu, informovaly agentura Reuters a server CNN. Podle čínských médií záchranáři nenašli žádné stopy po možných přeživších.
Šest let starý stroj letěl z Kchun-mingu na jihozápadě Číny, hlavního města hornaté provincie Jün-nan, směrem na východ do Kuang-čou, které je hlavním městem provincie Kuang-tung hraničící s Hongkongem.
„Můžeme potvrdit, že letadlo havarovalo,“ uvedla společnost China Eastern Airlines v prohlášení, v němž také informovala o horké lince pro příbuzné osob na palubě.
Média citovala zástupce záchranářů, podle nichž se letadlo rozpadlo a způsobilo rozsáhlý požár. List The People’s Daily citoval představitele hasičského oddělení provincie, který řekl, že mezi troskami nebyly nalezeny žádné stopy po přeživších.
S letounem se 123 cestujícími a devíti členy posádky na palubě bylo spojení ztraceno nad městskou prefekturou Wu-čou, oznámily Čínský úřad pro civilní letectví (CAAC) a letecká společnost.
Boeing 737 odstartoval ve 13:11 místního času (6:11 SEČ), ukázala data služby Flightradar24. Ve městě Kuang-čou měl přistát v 15:05 (8:08 SEČ). Zhruba ve 14:20 místního času nicméně ztrácel rychlost a posléze začal prudce klesat.
Podle údajů o počasí ve Wu-čou bylo v době havárie polojasno s dobrou viditelností, upozornila agentura Reuters.
U následků havárie podle BBC zasahovalo více než 600 členů záchranného systému. Hasiči byli na místě tragédie jako první a podařilo se jim uhasit požár v kopcích, který na místě vypukl.
Záběry pořízené místními obyvateli sdílené na čínských sociálních sítích zachycovaly oheň, kouř a trosky letadla.
Příčina neštěstí momentálně není známa. Prezident Si Ťin-pching vyšetřovatele vyzval, aby co nejdříve určili příčinu havárie a zajistili stoprocentní bezpečnost letectví, uvedla státní televize CCTV.
Bezpečnost letectví v Číně se v posledních dekádách výrazně zlepšila
Bezpečnostní záznamy čínského leteckého průmyslu patřily za poslední desetiletí k nejlepším na světě.
„Východní Čína (a Čína obecně) měla za posledních zhruba deset let v oblasti letecké bezpečnosti dobré výsledky,“ řekl Shukor Yusof, vedoucí poradenské společnosti Endau Analytics se sídlem v Malajsii. „CAAC má velmi přísné bezpečnostní předpisy a budeme muset počkat na další podrobnosti, které nám pomohou objasnit pravděpodobnou příčinu nehody,“ poznamenal podle Reuters.
Ačkoli jsou čínské záznamy o bezpečnosti letectví dobré, nejsou tak transparentní jako ve Spojených státech nebo Austrálii, kde regulační orgány zveřejňují podrobné zprávy o nehodách bez smrtelných následků, řekl šéfredaktor informačního serveru Flight Global Greg Waldron. „Existují obavy, že nedochází k hlášení všech bezpečnostních selhání na pevnině,“ poznamenal.
K poslední smrtelné letecké nehodě civilního proudového letadla v zemi došlo dle Aviation Safety Network v srpnu 2010, kdy za snížené viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines na severovýchodě země, když se blížilo k letišti v městské prefektuře I-čchun. Z 96 lidí na palubě neštěstí nepřežilo 44 osob.