Marcellina Akpojotor se proplétá kolem šicích strojů a opouští obchod v Lagosu s taškou plnou vyřazených látek. Kousky barevných textilií, které by obvykle byly spáleny nebo vhozeny do místní laguny jako odpad, dostávají druhou šanci.
Nigerijská umělkyně vytváří portréty pomocí vyřazených kousků ankary, pestrobarevné africké látky, která je všudypřítomná od slumů v Lagosu až po přehlídková mola v hlavním městě Abuji.
Význam látky zásadně podpořil práci Akpojotor. „Tyto materiály mě opravdu inspirovaly,“ uvedla. „V této části světa je používáme při oslavě všech druhů událostí, od svateb po pohřby.“
Nigerijská ekonomika stojí na ropě, ale její móda, umění a film jsou na vzestupu a živí tak národní hrdost.
Ankara, inspirovaná indonéskou batikou, byla původně vyráběna v Nizozemsku, ale v 19. století významně vzrostla její popularita v západní Africe. Globální módní domy ji používají téměř deset let a ceny afrických uměleckých děl se za poslední dekádu zvýšily o 70 až 100 procent, uvádí londýnská aukční síň Bonhams.
Akpojotor na plátně kombinuje módu s uměním, které dolaďuje akrylovými barvami. Některá ze svých děl prodala až za 25 tisíc dolarů.
Kehinde Afolabi, zástupkyně ředitele umělecké galerie Rele v Lagosu, objevila Akpojotor na sociálních sítích. Její díla poprvé představila v roce 2017. „Nenajdete nikoho, kdo by tvořil podobné umění,“ konstatovala Afolabi. „Je to ohromující, jak někdo může vzít odpad a vytvořit z něj něco (úžasného).“