Společnost Google provádí několik změn ve způsobu, jakým v prohlížeči Chrome funguje její vyhledávací a adresní řádek. Změny jsou jednotlivě poměrně malé, ale ve všech se skrývá důležitý a poněkud nečekaný trend. Společnost usnadňuje pohyb po webu, aniž byste museli provádět tolik vyhledávání na Googlu. Informoval o tom sever The Verge a TechCrunch.
Prohlížeč se nyní pokusí opravit překlepy v URL, takže když například zadáte adresu miccrosoft.com nebo ninteendo.com, zobrazí se vám návrhy automatického doplňování podle správného webu, a ne podle toho, co se skrývá za chybně napsanými doménami. Jak uvádí server TechCrunch, automatické doplňování bude nyní obecně chytřejší a bude předpovídat hledaný web na základě klíčových slov, a ne jen hádat, jakou adresu URL zadáváte.
Google is tweaking Chrome’s search bar to make it easier to navigate the web https://t.co/C2iHwlxPzm
— The Verge (@verge) October 18, 2023
Dříve adresní řádek automaticky doplňoval adresy URL pouze tehdy, pokud jste je začali psát od začátku. Pokud jste například chtěli přejít na stránku „https://www.google.com/travel/flights“, museli jste začít psát „google.com“. Nyní můžete jednoduše napsat „flights“, načež vám adresní řádek automaticky doplní celou adresu. Chrome nyní umí také vyhledávat v záložkách weby a soubory související s tím, co právě píšete.
Všechny tyto funkce jsou založeny na vaší historii prohlížení a záložkách. Poslední změna se však týká celého webu a je pro Google docela netradiční. Když začnete psát název známé webové stránky, v seznamu návrhů se zobrazí adresa URL této stránky a vy ji můžete vybrat a přejít přímo na tuto stránku.
Menší počet vyhledávání pro Google
Všechny novinky jsou užitečné, ale znamenají, že pravděpodobně budete méně vyhledávat na Googlu. Jedním ze způsobů, jak Google vydělává na svém vyhledávači, je takzvané navigační vyhledávání. Obrovské procento uživatelů internetu se například na Facebook dostane tak, že do Googlu zadají slovo „Facebook“ a kliknou na první výsledek. Také překlepy tvoří velkou část vyhledávacích dotazů. V minulosti byl vývojářský tým prohlížeče Chrome od takových funkcí odrazován právě proto, že by mohly snížit počet vyhledávání, která lidé v Googlu denně provádějí.
Jedním z důvodů, proč Google nyní mění svou strategii, je využití umělé inteligence prostřednictvím služby Search Generative Experience. Každé vyhledávání je nyní pro společnost Google dražší, protože se musí dotazovat svých rozsáhlých jazykových modelů, aby získala odpovědi. Mnoho z navigačních vyhledávání stejně neobsahuje reklamy, takže Google může být vlastně rád, že pro změnu dostane lidi ze své stránky. Google si chce také samozřejmě udržet dominantní postavení svého prohlížeče Chrome, což za pár drobných funkčních kompromisů stojí.