Společnost Airbus si udržela druhý rok po sobě pozici největšího výrobce dopravních letadel na světě, a to i přes 34% pokles dodávek. V roce 2020 dodal Airbus na trh 566 letadel. Jeho hlavní konkurent Boeing zápasil s problémy týkajícími se jeho letadel typu 737 MAX. Ukázala to dle agentury Reuters v pátek data společnosti.
Dodávky Airbus se sídlem ve Francii poklesly oproti předchozímu roku o 34%, přesto dodala společnost na trh 566 letadel. V roce 2019 dodal tento evropský výrobce na trh celkem rekordních 863 letadel.
Koronavirová krize totiž těžce zasáhla leteckou přepravu, která se potýká s poklesem poptávky. Letecký průmysl nyní zápasí s neochotou většiny leteckých společností převzít dodávku letadel, jelikož se snaží ušetřit peníze. Podle Airbusu může pokles letového provozu trvat do roku 2023 nebo dokonce do roku 2025, než dojde k obnovení předpandemické úrovně. Mezinárodní asociace letecké dopravy na konci listopadu předpovídala, že dopravci v letech 2020 a 2021 ztratí dohromady 157 miliard dolarů, což je téměř o 60% více než odhadovala v červnu, informovala o tom agentura Bloomberg.
Po očištění o zrušené objednávky prodal Airbus v roce 2020 celkem 268 letadel, což je o 768 méně než v roce 2019. Zrušené objednávky zahrnovaly například objednávku 10 letadel A350 pro malajského dopravce AirAsia X.
Jak je na tom americká konkurence?
Boeing mezi lednem a listopadem dodal 118 letadel, ale dostal se do záporné bilance 454 objednávek (toto číslo se může ještě změnit v účetní závěrce). To dává Airbusu vysoký a nedostižný náskok k obhájení své pozice jako světové jedničky.
Odvěký rival Boeing totiž kvůli dvěma leteckým nehodám letounu 737 MAX, které připravily o život 346 lidí, čelil mnoha problémům. Následkem toho došlo k odstávce letadel tohoto typu a dodávky byly obnoveny až v prosinci. Boeing nyní zaplatí pokuty a odškodnění ve výši více než 2,5 miliardy dolarů. Vyrovnání umožňuje společnosti Boeing vyhnout se trestnímu stíhání. Zahrnuje pokutu ve výši 243,6 milionu dolarů, odškodnění leteckým společnostem ve výši 1,77 miliardy dolarů a kompenzaci pro příbuzné obětí leteckých havárií ve výši 500 milionů dolarů.
Omezit dodávky letadel v Evropě také mohlo rozhodnutí Evropské unie uvalit na letadla Boeing 15% cla. Jednalo se o odvetu za dotace poskytnuté tomuto americkému výrobci letadel. Cla z americké strany byla uvalena předloni v říjnu kvůli subvencování evropského výrobce letadel Airbus.