Na většině pracovištích narazíte na přísná pravidla, která zajišťují profesionální výkon a efektivitu. Malá technologická společnost v japonské Ósace na to jde ale opačnou cestou. Umožňuje svým zaměstnancům popíjet alkohol během pracovní doby a nabízí jim takzvané kocovinové volno. Na neobvyklou firemní politiku upozornil server The Hindustat Times.
Mnoho lidí jejich práce nebaví. Zaměstnanci ósacké firmy Trust Ring Co si však nemají na co ztěžovat. Mohou totiž pít na pracovišti alkohol a pokud to přeženou, dát si kocovinové volno a nepříjemný stav vyležet. Společnost dokonce instalovala v kancelářích pípy a nabízí další druhy alkoholu pro jedince, kteří tekutému chlebu neholdují.
#ItsViral | This company in Japan offers free booze and hangover leave to attract new employeeshttps://t.co/42zGLrtzm4
— Hindustan Times (@htTweets) February 11, 2025
Aby toho nebylo málo, generální ředitel sám nabízí alkohol nováčků a popíjí během pracovní doby s ostatními.
Tato politika tak staví vedle produktivity na stejnou úroveň zábavu, činí pracovní dobu zábavnější a podporuje dobré vztahy mezi kolegy. Je otázka, jak efektivně pracovat lidé zpomalení sedativními účinky alkoholu vůbec mohou.
Udička pro mladé
Alkohol je samozřejmě úplně zdarma, píše The Hindustat Times, a cílem společnosti není zabavit zaměstnance. Japonsko čelí krizi stárnutí populace. Téměř třetina Japonců je starších 65 let, což je nejzazší věk k odchodu do důchodu, ukázal loňský průzkum japonského ministerstva zdravotnictví.
Mnoha společnostem chybí mladí zaměstnanci a předhánějí se proto v co nejvýhodnějších nabídkách. Nabízejí vysoké platy a různé benefity. Trust Ring Co je ale malá společnost, proto se rozhodla konkurovat těm větším nikoli svým rozpočtem, ale právě alkoholem. Chce tak nalákat a udržet si mladé zaměstnance z generace Z (lidé narození v polovině 90. let až v roce 2010).
To se podle firmy vyplatilo. Během posledních tří let ani jeden ze zaměstnanců nepodal výpověď, přestože měsíční výplata je jen o něco málo vyšší než minimální mzda.
Jiné firmy jsou podle agentury Reuters natolik zoufalé, že lákají mladé Japonce, kteří právě dokončili vysokou školu, dotacemi na bydlení nebo jim nabízejí, že za ně splatí studentské půjčky.