Česká národní banka (ČNB) uložila Allianz pojišťovně pokutu ve výši 3,5 milionu korun. Důvodem bylo nepravdivé informování klientů o jejich údajném dluhu, který ve skutečnosti nevznikl. Pojišťovna se proti rozhodnutí neodvolá a přijala opatření k nápravě.
Podle ČNB Allianz v roce 2023 oslovila přes 33 tisíc klientů, kteří neodsouhlasili valorizaci pojištění, a požadovala od nich úhradu rozdílu mezi původním a valorizovaným pojistným. Tuto částku označovala jako „dluh“ nebo „dlužné pojistné“, i když žádný závazek nevznikl, informoval Forbes.
Pojišťovna @Allianz při komunikaci s desítkami tisíc klientů použila nepravdivé a klamavé informace, tím podle České národní banky porušila zákon. https://t.co/SyqCUhCTUr
— Peníze CZ (@penize_cz) February 18, 2025
Pojišťovna na základě upozornění centrální banky problematickou kampaň zastavila. „Odvolávat se nebudeme, akceptujeme rozhodnutí regulátora,“ uvedla mluvčí Allianz Marie Petrovová. Klientům, kteří částku uhradili, nabídla pojišťovna možnost vrácení peněz.
ČNB dále uvedla, že Allianz poslala více než deseti tisícům klientů upomínku s výzvou k úhradě nejen rozdílu pojistného, ale i nákladů na upomínku. „Tento postup mohl na klienty vytvářet nepatřičný nátlak,“ uvedla banka.
Podle regulátora mohla pojišťovna valorizaci považovat za krok, který měl zabránit podpojištění klientů. Nicméně považuje použití termínů o dluhu za nepřijatelné. Jak uvedl Forbes, centrální banka zdůraznila, že klienti nesmějí být klamáni.
Allianz oznámila, že pojišťovací smlouvy budou nadále aktualizovat s větší transparentností a v souladu s doporučeními ČNB. Regulátor bude její další postup sledovat a případně podnikne další kroky.