Dobré zprávy z technologického trhu pokračují. Po optimálních finančních výsledcích společností Meta a Spotify oznámil nárůst zisků i americký internetový obchod Amazon. Připsal to umělé inteligenci (AI) a prodeji reklamy. Zprávy o tom přinesla média The Guardian a Barron´s.
Internetový obchod Amazon vykázal v prvním čtvrtletí 2024 v meziročním srovnání trojnásobný zisk ve výši 10,4 miliardy dolarů. V tomto období navíc utržil o 13 procent vyšší tržby v hodnotě 143,3 miliardy dolarů.
Výsledky společnosti za první letošní kvartál překonaly očekávané tržby 142,65 miliardy dolarů na Wall Street, píše deník The Guardian. Akcie společnosti vykázaly během obchodování po zveřejnění finančních výsledků nárůst o tři procenta.
E-commerce titan Amazon on Tuesday said profit in the first three months of 2024 tripled as its cloud, ads, and retail businesses thrived. https://t.co/Z7v7MTyNqi
— The Japan Times (@japantimes) May 1, 2024
„Amazon zahajuje svůj fiskální rok robustní sadou čísel,“ cituje server Barron´s vyjádření pro investory generálního ředitele společnosti GlobalData Neila Saunderse. Ukazuje to podle něj na pokles spotřebitelských tlaků v ekonomice.
Šéf Amazonu Andy Jessy uvedl, že se do finančních výsledků podepsaly hlavně investice do AI a s tím související tempo růstu cloudové divize Amazon Web Service (AWS), jež představovala celkem 62 procent celkového provozního zisku.
Investice do datových center
Tržby AWS meziročně vykázaly v prvním letošním čtvrtletí růst o 17 procent na 25 miliard dolarů. Amazon oznámil začátkem dubna rušení stovek pracovních míst ve své cloudové divizi v rámci restrukturalizace podnikání.
Jessy počítá s rostoucí poptávkou po AI, a tedy i posilováním cloudových služeb Amazonu. Umělá inteligence dnes pohání růst technologických gigantů. S tím se ale pojí nutnost investovat do potřebné výpočetní infrastruktury včetně datových center.
Amazon oznámil investice v hodnotě jedenácti miliard dolarů do výstavby dalších datových center v Indianě, čímž otevře nejméně tisícovku nových pracovních míst. Problém však je, že umělá inteligence má obrovskou spotřebu energie.
Podle řady odborníků to může brzdit její vývoj. Technologické společnosti musejí stavět další a další datová centra, která je nutné neustále chladit vodou, takže musejí vybírat lokality poblíž bohatých zdrojů vody – dnes nedostatkové komodity.
„Čím větší poptávku AWS bude mít, tím více budeme muset investovat do nových datových center,“ vysvětlil Jessy a dodal, že v prvním letošním čtvrtletí meziročně vzrostly i tržby za reklamy o 24 procent na 11,8 miliardy dolarů.