Napětí kolem druhého prezidentského mandátu Donalda Trumpa se promítá i do cestování. Zatímco některé země varují před cestováním do USA, řada Američanů zvažuje, zda se vůbec vydat do zahraničí. Důvod? Strach z odmítnutí, z politických debat… a z toho, jaký obraz jejich země dnes ve světě vyvolává.
Raj Gyawali, zakladatel cestovní agentury Socialtours v Nepálu, zažil něco, co se mu za více než 20 let praxe ještě nestalo. „Klient dostal pocit, že není bezpečné cestovat a zrušil potvrzenou rezervaci,“ popsal. Podobných případů teď podle něj přibývá. „Lidé se necítí dobře v situaci, kdy přijíždějí ze země, za kterou se musí omlouvat nebo ji obhajovat. Ovlivní to cestování v mnoha zemích.“
‘It feels terrifying:’ Why some Americans are anxious about traveling abroad under Trump
— Paul Quibell-smith 🔶 (@QuibellPaul) April 7, 2025
https://t.co/ic0FBJtZn9
Některým cestovatelům není příjemné, jak jsou ve světě Američané vnímáni – zvláště kvůli Trumpovým výrokům a politice vůči spojencům. PR specialistka Sierra Malone, která právě odjela na delší cestu po Evropě, přiznává, že to tentokrát vnímá jinak než během předchozího mandátu. „Minule to bylo spíš trapné. Tentokrát to působí děsivě,“ říká. „Cítím obavy z toho, jak se na nás svět dívá.“
Oblíbenost USA prudce klesla
Čerstvá data britské agentury YouGov ukazují prudký pokles oblíbenosti USA v Evropě. V Dánsku se pozitivně o Americe vyjadřuje už jen 20 procent lidí (v srpnu 2024 to bylo 48 procent). Ve Francii, Německu nebo Švédsku je to přibližně třetina. „Očekávali byste, že míra oblíbenosti bude odrážet aktuální dění. A náš výzkum potvrzuje, že lidé v západní Evropě jsou velmi kritičtí k Trumpovu postoji k Ukrajině,“ vysvětluje mluvčí agentury.
Lisa VanderVeen, která každoročně tráví týdny v zahraničí, se snaží být v debatách o politice otevřená. „Když o tom začnu mluvit, dávám jasně najevo, že jsem Trumpa nikdy nevolila,“ říká. Cestování vnímá i jako způsob, jak ukázat, že Američané nejsou všichni stejní.
Podle odborníků může být klíčem empatie. „Často pomůže prostě být milý, trpělivý a zvědavý,“ radí Jessica Flores z organizace Tourism Cares. „To dokáže zmírnit napětí a vytvořit propojení i v nejistých časech.“