Americké technologické firmy Apple a Meta Platforms porušily pravidla na ochranu unijního trhu, uvedla dnes Evropská komise (EK). Firmám proto vyměřila pokutu – Applu 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč) a Metě 200 milionů eur (pět miliard Kč). Komise to dnes oznámila v tiskové zprávě. Jde o první pokuty, které souvisejí s unijním nařízením o digitálních trzích (DMA).
„Evropská komise zjistila, že Apple porušil povinnost vyplývající z nařízení o digitálních trzích a že společnost Meta porušila povinnost podle DMA dát zákazníkům na výběr službu, která využívá méně jejich osobních údajů,“ uvedla unijní exekutiva. Obě rozhodnutí podle ní přišla poté, co komise vedla s oběma společnostmi rozsáhlý dialog a umožnila jim podrobně prezentovat své argumenty i názory na věc.
🔴Today the 🇪🇺 Commission found that Apple and Meta in breach of the Digital Markets Act.
— EU Competition (@EU_Competition) April 23, 2025
Apple and Meta were fined €500 million and €200 million respectively.
🗓️The companies are required to comply with the 🇪🇺decisions within 60 days.
All info 👇 https://t.co/cOMqqxrMPm pic.twitter.com/pJtaLfsFrS
V rámci nařízení DMA by vývojáři aplikací měli mít možnost bezplatně informovat uživatele o alternativních nabídkách mimo virtuální obchod s aplikacemi App Store společnosti Apple. Evropská komise ale zjistila, že Apple tuto povinnost neplní.
„Kvůli řadě omezení ze strany společnosti Apple nemohou vývojáři aplikací plně využívat výhod alternativních distribučních kanálů mimo App Store. Stejně tak spotřebitelé nemohou plně využívat alternativních a levnějších nabídek, protože Apple brání vývojářům aplikací v přímém informování spotřebitelů o takových nabídkách,“ uvedla komise. Společnost Apple podle EK neprokázala, že jsou tato omezení objektivně nezbytná a přiměřená.
Dnešní rozhodnutí americké firmě zároveň nařizuje, aby odstranila veškerá technická a obchodní omezení a zdržela se do budoucna dalšího postupu v rozporu s předpisy.
U společnosti Meta se porušení týkalo využívání osobních údajů zákazníků. Podle DMA by uživatelé měli mít možnost dostávat méně personalizovanou reklamu. Na podzim roku 2023 Meta představila model „pay or consent“ (zaplať, nebo souhlas). Podle tohoto modelu měli uživatelé sítí Facebook a Instagram v EU „na výběr mezi souhlasem s kombinací osobních údajů pro personalizovanou reklamu, a platbou měsíčního předplatného za službu bez reklam“. Komise ale zjistila, že tento model není v souladu s předpisem DMA, společnost Meta by ho proto měla změnit.
Apple a Meta jsou povinny splnit rozhodnutí EK do 60 dnů, jinak jim hrozí pravidelné penále.