Australská vláda se spoléhá na data o emisích vozidel přímo od automobilového průmyslu. Experti varují, že to je jako „létat naslepo“. Zákazníci nakonec při koupi nového automobilu netuší, jaké emise má. Austrálie se přitom snaží o dekarbonizaci vozového parku, napsal The Guardian.
Za jeden z hlavních zdrojů informací o emisích oxidu uhličitého (CO2) u vozidel v Austrálii platí vládní stránka Green Vehicle Guide. Ta podává informace od výrobců automobilů o emisích CO2 u vozů prodávaných od roku 2014.
Další informace poskytuje Federální komora automobilového průmyslu (FCAI). Jedná se o průmyslové sdružení zastupující výrobce automobilů, které zveřejňuje informace o emisích u vozů různých značek.
Australské úřady se na tyto dva zdroje spoléhají při plánované dekarbonizaci vozového parku, píše The Guardian. Experti však roli automobilového průmyslu při poskytování některých údajů a jeho spolehlivost zpochybňují.
Lack of accurate car emissions data is hindering uptake of EVs in Australia, experts warn https://t.co/cUXxIbMDD3
— The Guardian (@guardian) August 18, 2022
Odborníci upozorňují na zastaralé testovací metody, které neposkytují pravdivý obraz o emisích CO2 u automobilů v Austrálii. Narážejí na metodiku New European Driving Cycle (NEDC). Jedná se o jízdní cyklus pro měření spotřeby a emisí v laboratoři.
Znepokojení nad touto zastaralou metodou pro vyhodnocování emisí u nových automobilů vyjádřila minulý rok například americká nezisková organizace Union of Concerned Scientists.
Tento postup je dlouhodobě kritizován jako nereálný a nadhodnocený. Proto jej ve zbytku světa nahradila metodika Worldwide Harmonized Light Duty Test (WLTP).
Lidé nevědí, co kupují
To, že je metodika NEDC používaná v Austrálii zastaralá, se domnívá výzkumník emisí na University of Technology v Sydney Robin Smith. On tvrdí, že se v Evropě nepoužívá, neboť „nekopíruje to, co se děje ve skutečném světě“.
„Evropa aktualizovala světově harmonizovaný testovací postup pro lehká vozidla, který více odpovídá modernímu řízení,“ vyjádřil se k problematice Smith.
Audrey Quicke z Australského institutu řekla, že spotřebitelé nevidí, co kupují. Neznají totiž emise u nově koupených vozů.
Dodala, že emise automobilů v Austrálii v podstatě není možné časově porovnat. „Pokud se chcete podívat, jak se emise australských vozidel měnily v průběhu času, bude docela obtížné to mezi lety porovnat,“ tvrdí Quicke.
Národní dopravní komise (NTC) brzy vydá zprávu o emisích vozidel v Austrálii, přičemž bude čerpat ze dvou zmíněných zdrojů. Sandra McKay z NTC ovšem slíbila novou verzi zprávy čerpající z více datových sad. Vytvoří tak údajně lepší obrázek o vozovém parku v Austrálii.