Barcelona uzavírá své centrum pro výletní lodě. Tento měsíc vstoupí v platnost nová pravidla, včetně zákazů výletních lodí a uzavření doků. Informoval o tom server Euronews.
Obří plavidla již nebudou moci zakotvit v městských severních docích Muelle Barcelona Norte nebo ve Světovém obchodním centru. Místo toho budou nuceni zastavit na molu Moll d’Adossat jižně od katalánského hlavního města – 30 minut jízdy kyvadlovým autobusem z centra města.
Barcelona BANS cruise ships from main port in bid to reduce pollution https://t.co/W3rwUSqZwt pic.twitter.com/E3eH2NTcg3
— Daily Mail Online (@MailOnline) October 9, 2023
Barcelona také začne uplatňovat přísnější denní limit sedmi výletních lodí za den, aby pomohla boji se znečištěním a nadměrnou turistikou. Dodnes byl limit výletních lodí 10 denně, uvádí server Euronews.
Očekává se, že nová pravidla vstoupí v platnost 22. října.
Proč Barcelona omezuje výletní lodě?
Barcelona je nejrušnějším výletním přístavem v Evropě, který ročně přijme více než 2,7 milionu cestujících. Ve studii, kterou loni provedla skupina nevládních organizací Transport & Environment, byla také hodnocena jako nejhorší výletní přístav z hlediska znečištění ovzduší v Evropě.
Město si s myšlenkou omezení plaveb pohrává dlouhodobě. Dohoda mezi barcelonským přístavem a městskou radou z roku 2018 měla za cíl bojovat proti negativnímu dopadu odvětví výletních lodí na místní obyvatele.
V roce 2022 pak starostka Ada Colau vyjádřila podporu pro denní limit lodí. Poznamenala, že 40 procent plaveb se ve městě zastaví pouze na čtyři hodiny. „Nepřinášejí městu ekonomickou návratnost. Tisíce lidí vystupují, vytvářejí velké problémy s mobilitou a pak odcházejí. Je to průmysl, který musíme omezit,“ řekla britskému listu The Times.
Kromě snížení dopadu nadměrné turistiky na místní obyvatele vedení města doufá, že nová pravidla sníží emise výfukových plynů v centru města.
Barcelonské severní přístaviště se promění v nové veřejné prostory
Z přístaviště Barcelona Nord, které se nachází ve Světovém obchodním centru, bude ročně odkloněno přibližně 340 plaveb a trajektů. Tím se uvolní 630 metrů nábřeží. Podle barcelonského přístavu se z něj stane 13 600 metrů čtverečních „nových veřejných prostranství“.
Obyvatelé mohou očekávat přístup do prostoru od příštího podzimu, po 37. závodě plachetnic America’s Cup.
Barcelonský přístav také investuje 80 milionů eur do elektrifikace přístaviště Adossat. To znamená, že lodě již nebudou produkovat emise, když kotví v přístavu.
Kde se Barcelona inspirovala
Barcelona se inspirovala jinými přístavy. Patří mezi ně španělské město Palma, které loni zavedlo limit tří lodí denně. Z nich pouze jedna smí přepravovat více než 5 000 cestujících.
Benátky zakázaly kotvení velkých výletních lodí v jejich historickém centru v roce 2021. UNESCO nedávno pohrozilo, že město zapíše na seznam ohrožených, pokud lodě nebudou trvale zakázány kvůli poškození laguny.
Starosta Marseille, největšího francouzského výletního přístavu, se také vyslovil proti výletním lodím. Tvrdí, že „dusí“ město znečištěným ovzduším.
Amsterdam, Santorini a Dubrovník také v posledních letech zpřísnily omezení pro výletní společnosti.