Vyšetřovatelé amerického Senátu tvrdí, že úředníci Boeingu „nevhodně trénovali“ testovací piloty během snahy o recertifikaci letadla Boeing 737 Max. Letadla byla uzemněna v březnu 2019 po dvou tragických nehodách.
Havárie v Indonésii a Etiopii se staly 5 měsíců po sobě a zemřelo při nich 346 lidí. Byly přičítány vadám v automatizovaném letovém softwaru s názvem MCAS, který přiměl letadla krátce po vzletu ke střemhlavému letu. V rámci úsilí Federálního úřadu pro letectví (FAA) o zajištění toho, aby bylo možno s letadly znovu létat, byl proveden test na simulátoru. Cílem testu bylo zjistit, jaká je reakční doba pilotů na vadný software.
Vyšetřovatelé obvinili úředníky Boeingu a FAA z „pokusu zakrýt důležité informace, které mohli přispět k tragédii“. Senátní výbor ve své zprávě uvedl, že na základě „potvrzených informací a výpovědí oznamovatelů“ dospěl k závěru, že úředníci předem stanovili výsledek, aby potvrdily dlouhodobé předpoklady o vlivu lidského faktoru spojeného s reakční dobou pilotů. Takové jednání je v rozporu s testovacím protokolem.
Vyjádření úřadů
Boeing uvedl, že přezkoumává nálezy a bere je vážně, zatímco FAA své jednání brání. Úřad uvedl, že zpráva Senátního výboru obsahovala „řadu nepodložených obvinění“ a jejich přezkum modelu 737 Max byl důkladný. Federální úřad pro letectví je přesvědčen, že bezpečnostní problémy s letadlem byly vyřešeny.
Stalo se tak poté, co Federální úřad pro letectví minulý měsíc schválil letoun Boeing 737 Max k opětovnému vzletu. Uvedl, že stávající letadla musí před návratem do provozu projít nezbytnou úpravou, která zahrnuje provedení změny na jejich konstrukci a piloti budou potřebovat přeškolení. FAA uvedla, že tyto požadované konstrukční změny eliminují závadu, která způsobila dvě tragické nehody.
Začátkem tohoto měsíce se brazilská společnost Gol stala první leteckou společností, která obnovila komerční lety s Boeingem 737 Max. Společnost American Airlines uvedla, že očekává obnovení svých prvních letů 737 Max v USA 29. prosince.