Britské námořnictvo se chystá zapojit do operace, při níž pomůže částečně rozebrat nákladní loď Richard Montgomery, která se v roce 1944 potopila v ústí Temže. Vrak má na palubě přibližně 1400 tun výbušnin, které by v případě exploze podle ministerstva obrany mohly způsobit obrovské škody a případně i ztráty na životech.
Nedávný průzkum ukázal, že tři stěžně jsou v havarijním stavu a pokud by se některý z nich zřítil, munice by mohla explodovat.
Chystaná operace se zaměří právě na odstranění těchto stěžňů, které částečně vystupují nad hladinu vody. Odstraní je externí firma, jíž poskytnou odborné rady specialisté z britského námořnictva. Samotné likvidační práce jsou naplánovány na červen a měly by trvat zhruba dva měsíce.
Plavidlo Richard Montgomery postavili v roce 1943 v americkém státě Florida a za druhé světové války sloužilo k přepravě důležitých zásob do Evropy. V srpnu 1944 však loď u města Sheerness v ústí řeky Temže najela na mělčinu. V následujících týdnech se z ní podařilo vyjmout asi polovinu nákladu. Poté, co vrak zcela zatopila voda, tyto snahy skončily. Na palubě zůstalo přibližně 1400 tun výbušnin.
V následujících desetiletích úřady považovaly na nejbezpečnější do vraku nezasahovat. „Odborníci vždy říkali, že munice je pravděpodobně stabilní, pokud se nechá nenarušená,“ řekla před několika lety stanici BBC Alison Kentucková z námořního a pobřežního úřadu MCA. Průzkumy však časem začaly naznačovat, že se vrak rozpadá. Nedávná sonda ministerstva dopravy přišla s varováním, že trojice stěžňů je už v havarijním stavu.
Při nejhorším scénáři by přitom mohl nastat výbuch, který by ohrozil nedaleká ropná a plynová zařízení. Ministerstvo obrany se obává, že exploze celého nákladu by mohla „vymrštit 300 metrů široký sloup vody a trosek do výšky 3000 metrů a vytvořila by pět metrů vysokou vlnu vody,“ píše The Guardian. Mluvčí námořního a pobřežního úřadu nicméně ujišťuje, že riziko skutečně rozsáhlé exploze zůstává „nízké„. Jenže i exploze části nákladu by mohla být nebezpečná pro desítky tisíc lidí žijících v okolí, poznamenal server The Independent.
Loď je v současné době pod neustálým radarovým dohledem a v jejím okolí je takzvaná zakázaná zóna. Na ochranných bójích kolem vraku jsou varovná upozornění, aby se k němu nepřibližovaly žádné další lodě, popsal list The Times.