Náklady v dodavatelském řetězci rostou a obyvatelé Británie si tak v příštích týdnech v supermarketech připlatí za nákup o několik procent více. Potenciálně by mohlo dojít k dalšímu nárůstu v novém roce. Informuje o tom The Guardian.
O zvyšování cen v supermarketech ve Velké Británii hovoří jak šéfové v částech dodavatelského řetezce, tak i ti, kdo řídí největší řetězce supermarketů v zemi.
Generálnímu řediteli společnosti Sentinel Management Consultants, která radí dodavatelům při jednání s britskými supermarkety, Davidu Sablesovi, dle The Guardian přišel od klientů, kteří plánují zvýšení nákladů a cen, nebývalý počet dotazů.
K rostoucím nákladům dochází díky zvýšení cen komodit, globálních přepravních nákladů, ale také kvůli nedostatku pracovníků v tomto sektoru, například řidičů. K čemuž došlo mimo jiné díky brexitu. Chybí ale i suroviny.
„V důsledku toho je zde v současné době takový tlak na dodavatele i maloobchodníky,“ řekl Sables v rozhovoru pro BBC Radio. Dle něj náklady prostě nejsou udržitelné bez nějaké formy zvýšení ceny.
Uvedl také, že se jim zatím nikdy nestalo, že by o plánovaném zvýšení cen nákladů mluvilo takové množství dodavatelů. „Očekával bych, že v příštích šesti až osmi týdnech uvidím něco jako 5 % zvýšení, které plošně ovlivní ceny v regálech,“ dodal.
Supermarkety již před navýšením cen varují. Dodavatelé je totiž informují o zamýšleném růstu cen asi 10 až 12 týdnů předem. Jeden z tamních řetězců, Morrisons, varoval před cenovým růstem v celém odvětví. Obdobně se vyjádřily i Tesco a Iceland.
Web The Grocer však uvádí, že supermarkety se samozřejmě budou snažit udržet ceny kvůli konkurenci tak nízko, jak je to možné. Kvůli tomu by však mohla utrpět kvalita. Dodává také, že je zde bohužel jen malý náznak toho, že by se to mělo v blízké době zlepšit.
Tento měsíc došlo k 1,3% nárůstu
Změna cen už navíc není jen v teoretické rovině. Analytici agentury Kantar již tento měsíc zaznamenali 1,3% nárůst. To je téměř čtyřikrát více než nárůst hlášený v srpnu.
Velké firmy problémy s dodavatelským řetězcem potvrdily. Nestlé nebo třeba Procter & Gamble uvedly, že budou nuceny zvýšit své ceny, protože problémy přetrvávají.
V novém roce by ceny mohly vzrůst ještě více, jelikož se přidá zvýšení cen oxidu uhličitého. „Nyní existuje šance, že když přidáte další zvýšení spotřeby paliva a problém s CO2, dopadne to také na ceny. Je možné, že dodavatelé po Vánocích zvýší své ceny podruhé,“ dodal Sables.